Prowadzenie działalności internetowej nakłada na właścicieli e-biznesów różnorodne zobowiązania, których przestrzeganie w dużej mierze przyczynia się do bezpieczeństwa klientów, którzy postanowili odwiedzić prowadzone przez nich strony internetowe. W rzeczywistości bowiem każda witryna jest narażona na niepożądane działania, w postaci ataków hakerów czy wykradania danych osobowych. Dlatego też szczególnie trzeba dbać o bezpieczeństwo i stawiać na sprawdzone zabezpieczenia. Jak najlepiej to zabezpieczyć stronę? Na co należy uważać i o czym nie zapominać, prowadząc e-commerce? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Na czym polega ochrona stron www?
Na wstępie warto zdać sobie sprawę, że w obecnych czasach na niepożądane ataki bez wyjątku narażone są wszystkie strony www. Niestety w dalszym ciągu niektórzy ich właściciele bagatelizują sprawę, uznając, że do ich witryny z pewnością nie uzyska dostępu nikt niewłaściwy (a przecież nigdy nie wiemy co siedzi w głowie hakerów). W rzeczywistości więc rezygnują z zabezpieczeń, których zadaniem jest ochrona użytkowników oraz ich danych, a także pieniędzy. Nie trzeba chyba podkreślać, że takie działanie jest nieodwracalnym błędem.
Nieodpowiednie zabezpieczenie strony internetowej może spowodować wyciek bardzo istotnych danych, co naraża nie tylko bezpieczeństwo całej firmy, ale i klientów, którzy skorzystali z oferowanych przez nią usług czy produktów. Aby temu zapobiec, niezwykle ważne jest więc całościowe zabezpieczenie strony www przed atakami hakerów czy działaniem złośliwego oprogramowania. Wdrażane mechanizmy to sposób na ochronę danych osobowych, jak również respektowanie praw konsumenta oraz zasad zabezpieczania stron internetowych. Przede wszystkim musimy pamiętać o certyfikacie SSL, bez tego nie powinien działać żaden sklep, ale też żadna witryna. Każdy właściciel witryny www powinien bowiem zdać sobie sprawę, że to właśnie na jego barkach spoczywa dopełnienie wszelkich formalności w zakresie ochrony strony. Ewentualne błędy w tej dziedzinie skutkują więc poniesieniem przez niego konsekwencji.
Zabezpieczenia stron internetowych, które są niezbędne dla e-biznesu
Niektórzy użytkownicy sieci twierdzą, że w Internecie nikt z nas nie może czuć się bezpiecznie. Realnie jednak nawet świadomość czyhających zagrożeń nie przekona społeczeństwa do rezygnacji z korzystania z usług, jakie oferują strony internetowe. Niemniej może ona wpływać na to, jakie domeny finalnie odwiedzą klienci, a z których postanowią zrezygnować (często też programy antywirusowe służą za wsparcie). To, czy z perspektywy użytkownika dana witryna wydaje się bezpieczna i zaufana w dużej mierze zależy więc od zabezpieczeń strony internetowej, jakie zdecydował się wdrożyć jej właściciel w celu ochrony odwiedzających. Obecnie może on skorzystać z bardzo wielu rozwiązań, dzięki którym w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo danych swojej firmy oraz usługobiorców.
Wprowadzanie odpowiednich zabezpieczeń powinno rozpocząć się już na samym początku – czyli wtedy, kiedy właściciel domeny wybiera najlepszy dla siebie hosting. Warto pamiętać, że w przypadku stron www podstawę stanowi sprawdzony i stabilnie działający serwer, który dodatkowo posiada zabezpieczenie w postaci sprawnej obsługi technicznej, działającej przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Tylko wtedy w razie awarii można liczyć na szybką i profesjonalną pomoc, jak również całodobową ochronę przed ewentualnymi atakami. Oprogramowanie dla firm powinno posiadać system antyspamowy, antywirusowy oraz umożliwiać regularne tworzenie kopii zapasowych. Kiedy już przedsiębiorca zdecyduje się na hosting, powinien zapoznać się z zabezpieczeniami witryn, które są niezbędne z perspektywy standardów bezpieczeństwa w e-biznesie. O jakich elementach mowa? Sprawdźmy!
Zabezpieczenie strony internetowej i ochrona danych osobowych
Certyfikat SSL
Jednym z podstawowych elementów, które zapewniają bezpieczeństwo strony internetowej, jest certyfikat SSL. Obecnie powinna posiadać go każda witryna, która działa w sieci. Jego funkcją jest bowiem uwierzytelnianie witryny internetowej, czyli oznaczanie jej jako zaufanej. Ponadto certyfikat ten stanowi świadectwo, że dana strona zapewnia absolutną poufność przekazywanych informacji oraz transmisji danych. Finalnie więc ma on przyczyniać się nie tyle do zabezpieczenia internetowych danych klientów, ile do wzbudzenia w nich pewności, że odwiedzana strona jest godna zaufania. Zielone kłódki obok adresu www są także doceniane przez samą wyszukiwarkę Google. Strony, które mogą się nią pochwalić, są bowiem wyżej pozycjonowane w wyświetlanych wynikach.
Protokół HTTP/2
Kolejne zabezpieczenie stanowi protokół HTTP, odpowiedzialny za błyskawiczne wczytywanie się witryny. Dzięki niemu daną stronę www może odwiedzić w jednym momencie wiele osób, jednocześnie nie przeciążając serwera. Aby jednak móc korzystać z dostępu do protokołu, niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa w postaci wyżej opisanego certyfikatu SSL.
Polityka prywatności i cookies
Chcąc zapewnić należytą ochronę każdemu, kto zdecyduje się odwiedzić stronę www, należy również skonfigurować ją tak, aby precyzyjnie informowała o tym, co dzieje się z danymi użytkowników, które zostały przez niego wykorzystane w ramach dostępu do usługi. Materiały na ten temat powinny znaleźć się w dokumencie nazywanym polityką prywatności, który wyświetlany jest w podstronie witryny. Warto jednak pamiętać, że jego opracowanie powinno być ściśle uzależnione od wiedzy na temat cookiesów wykorzystywanych przez daną stronę.
Poprawny regulamin strony
Jednym z podstawowych praw klienta, wynikających z prawa narzuconego na e-biznesy, jest dostęp do poprawnie opracowanego regulaminu strony. Przede wszystkim przedsiębiorca powinien zadbać, aby nie znalazły się w nim żadne niedozwolone klauzule. Regulamin witryny powinien być samodzielnie utworzony, a nie skopiowany ze strony innych firm. Musi on także posiadać wszelkie niezbędne informacje na temat danych klienta, sprzedawcy, jak również oferowanej usługi i jej zasad.
Dodatkowa ochrona strony www? Sprawdź, jakie masz możliwości!
Zastosowanie powyższych metod ochrony powinno sprawić, że klienci będą kojarzyć daną witrynę z bezpieczeństwem. Niemniej jednak na wymienionych przykładach nie kończą się możliwości jej właściciela. Obecnie może on bowiem skorzystać również takich propozycji, jak choćby:
- DNSSEC – czyli protokół odpowiedzialny za niwelowanie problemu phishingu (podszywania się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia danych),
- TLS 1.3. – czyli protokół kryptograficzny, którego celem jest szyfrowanie danych tak, by informacje klienta zawsze były bezpiecznie przekazywane,
- DNS over TLS – czyli sieciowy protokół, służący do szyfrowania zapytań i odpowiedzi systemowych,
- DNS Anycats – czyli technologia, której zadaniem jest przyspieszanie działania klasycznych serwerów.
Jak zabezpieczyć stronę internetową, aby klienci ufali Twojej marce?
Bezpieczeństwo w sieci w dalszym ciągu stanowi niezwykle drażliwy temat. Wraz z postępem cyfryzacji oraz upowszechnianiem się internetowej działalności wzrasta bowiem niebezpieczeństwo, spowodowane różnymi atakami hakerów czy działaniem złośliwych oprogramowań (chcących wyłudzić dane lub pieniądze). Warto więc zdać sobie sprawę, że na niebezpieczeństwo narażona jest praktycznie każda działalność w Internecie. Dlatego też tak ważną rolę odgrywa odpowiednia jej ochrona. Używanie zabezpieczeń w znacznym stopniu ogranicza dostęp do strony niepożądanym osobom, jak również wpływa na wiarygodność marki reprezentowanej w sieci. Najważniejsze jednak jest to, że stanowi ono doskonałą ochronę danych klientów, którzy zdecydowali się skorzystać z oferty wybranej domeny. Jeżeli więc prowadzisz internetowy biznes i zależy Ci na zaufaniu Twoich klientów, nie zapomnij zapewnić im poczucia bezpieczeństwa. Tylko wtedy możesz mieć pewność, że jeszcze niejednokrotnie powrócą oni na Twoją stronę, jednocześnie chroniąc to, co dla nich najważniejsze – czyli wrażliwe dane!