• Home
  • Kurier
  • Technologia
  • Ecommerce
  • Kontakt
sprawnapaczka.pl sprawnapaczka.pl
Technologia

Chatbot – co to jest i jakie ma znaczenie?

22 kwietnia 202222 kwietnia 2022Przez Bartosz Kowalski
Chatbot

Chatboty są coraz częściej wykorzystywaną technologią w strukturach wielu firm. Jest to jeden ze sposobów obsługi klienta zarówno na stronach internetowych, jak i na fanpage’ach. Jeżeli chcesz wiedzieć jak za pomocą chatbota jeszcze bardziej ją usprawnić lub dopiero zastanawiasz się nad jego wprowadzeniem, to ten tekst jest dla Ciebie! Dowiesz się jak stworzyć dobrego chatbota na stronę, poznasz jego główne zalety, ale również przekonasz się, jak skutecznie wykorzystać w pełni jego możliwości.

Co to jest chatbot?

Chatbot to nic innego jak program komputerowy korzystający ze sztucznej inteligencji, który pomaga klientom w wielu czynnościach w czasie rzeczywistym. W swoim działaniu wykorzystuje on uczenie maszynowe, dzięki czemu taki wirtualny asystent może swobodnie prowadzić rozmowę, którą zainicjował klient. Nierzadko opierają się również na informacjach z bazy danych, w której znajdują się odpowiedzi na często zadawane pytania i nie tylko. Programy te występują zarówno w formie tekstowej, jak i głosowej. Jak działa chatbot?

Jego główną funkcjonalnością jest udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania przez klientów. Po wejściu do chatu użytkownik zazwyczaj pyta o coś w formie tekstu. Po analizie pytania przeszukuje on dane zawarte w bazie danych, aby udzielić właściwej odpowiedzi użytkownikowi. Następnie jest ona przesyłana z powrotem na chat. Wszystkie tego rodzaju boty działają praktycznie w ten sam sposób. Czasami różnią się one omawianą tematyką bądź funkcjonalnościami, jednak główną funkcją wszystkich chatbotów jest po prostu kontakt z klientem.

Dlaczego chatboty są przydatne w komunikacji z klientem?

Wdrożenie chatbota w funkcje portalu, fanpage’a, sklepu internetowego lub zainstalowanie go w aplikacjach mobilnych niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim jest to jedna z technologii w biznesie, po której zastosowaniu zwiększysz zadowolenie klientów. W jaki sposób? Będą mogli oni otrzymać część informacji za pomocą chatu w czasie rzeczywistym, dzięki czemu nie muszą oni oczekiwać na odpowiedź ze strony Twojej lub pracownika. Oprócz tego rozmowy przy pomocy chatbota są możliwe przez całą dobę, siedem w dni w tygodniu, a więc klienci mają do nich dostęp zawsze, kiedy tylko im pasuje. Jest to także świetne narzędzie komunikacji, które pozwala na kontakt z wieloma klientami w jednym momencie. Odpowiednie oprogramowanie w formie chatbota pozwoli Ci zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze na obsłudze klienta. Dzięki automatyzacji nie będziesz musiał również samodzielnie odpowiadać na często powtarzające się pytania użytkowników.

Zastosowanie chatbotów – przykłady

Chatboty tekstowe wykorzystywane są w wielu miejscach w sieci. Można je spotkać w sklepach online i różnych fanpage’ach, ale nie tylko. Coraz częściej stosuje się je również nawet na zwykłych stronach internetowych. Mają one za zadanie najczęściej udzielać informacji użytkownikom na wybrane przez nich tematy. Jednak nie jest to ich jedyna funkcjonalność. Wirtualni asystenci w formie chatbotów to oprogramowanie, które pozwala usprawnić także inne procesy w trakcie rozmów z klientami.

W czasie rozmowy chatboty służą często jako wirtualny doradca, a jego zadaniem jest przedstawianie spersonalizowanych ofert dla zainteresowanych użytkowników. Jak to możliwe? Sztuczna inteligencja może być zaprogramowana tak, aby zadawać klientom pytania w wiadomości w sposób, dzięki któremu otrzymuje dane pomocne przy sprzedaży usług w sklepach internetowych. Bardzo często funkcjonalnością chatbotów jest także rozwiązywanie problemów z zamówieniem, co jest jednym z zadań obsługi klienta. Bot może umożliwiać również złożenie reklamacji lub sprawdzenie statusu przesyłki czy dostępności produktu. Bardzo często chatboty wykorzystywane są jako narzędzia przeprowadzające kampanie marketingowe. Jest to po części powiązane z przygotowaniem spersonalizowanych ofert dla klientów, ale nie tylko. Użytkownik po kliknięciu reklamy zostaje przekierowany do chatu, w którym bot może powiedzieć mu więcej o oferowanych usługach.

Jak stworzyć i obsługiwać dobrego chatbota, tak aby był on pomocny dla klientów?

Jeżeli chcesz stworzyć funkcjonalnego chatbota, który pomoże Ci w obsłudze Twoich klientów bądź użytkowników, to przede wszystkim sprawdź, co najczęściej powtarza się w ich zapytaniach. Taka wiedza pozwoli Ci odpowiednio wybrać zakres usług, do których klienci będą mogli wykorzystać chatbota i jego sztuczną inteligencję. Kolejną rzeczą, na jaką powinieneś zwrócić uwagę, to gdzie Twój bot będzie działał. Możesz stworzyć go jak osobną podstronę bądź umieścić go u dołu przeglądarki. Możesz także dodać chatbot na stronę w taki sposób, aby był on cały czas widoczny dla użytkownika. Warto również skorzystać z możliwości użytkowania chatbota przy swoim fanpage’u na Facebooku. W prosty sposób możesz skonfigurować go w ustawieniach lub wybrać program, który jeszcze lepiej pozwoli dostosować go do Twoich potrzeb. Jeżeli chcesz stworzyć dobry chatbot, to kolejnym krokiem powinno być przygotowanie wiadomości powitalnej, a także menu, które ułatwi użytkownikom nawigację. Warto skonfigurować je w taki sposób, aby w razie niezrozumienia zapytania klienta, użytkownik nie zostawał bez odpowiedzi. Z tego też powodu sprawdzi się świetnie odsyłacz do kontaktu z konsultantem czy przekierowanie do innych stron, które mogą być bardziej pomocne.

Chatboty są jedną z technologii, która doskonale działa pod warunkiem, że cały czas się odpowiednio ją aktualizuje i kontroluje jej działanie. Chatbot, sztuczna inteligencja czy inaczej wirtualny doradca dosyć szybko będzie się uczył od swoich użytkowników, jednak mimo to należy zadbać o stałe poprawianie komunikacji za jego pomocą. Przede wszystkim aktualizuj dane w bazach, dzięki czemu chatbot będzie jak najbardziej skuteczny. Pomocne może być wprowadzenie opcji feedbacku, który może zostawić jego użytkownik. Oprócz tego sprawdzaj, czy odpowiedzi, które oferuje, mogą być wystarczające dla użytkownika oraz to, jak często korzystający z niego decydują się na skorzystanie z pomocy prawdziwego konsultanta. Dzięki takim informacjom i ciągłym usprawnianiu sztucznej inteligencji chatbota będzie on działać coraz lepiej i stanie jeszcze bardziej przyjazny dla użytkownika, wpływając pozytywnie na jego doświadczenia na Twojej witrynie bądź sklepie internetowym.

Podziel się:

Facebook Twitter Pinterest
Sprzedaż online Poprzednia postKody rabatowe w sklepach internetowych – czy wpływają na zwiększenie sprzedaży? Paczki Następna postJakie paczki mieszczą się w Paczkomatach®?

Popularne posty

  • Paczki
    Jakie paczki mieszczą się w Paczkomatach®?22 kwietnia 2022
  • Chatbot
    Chatbot – co to jest i jakie ma znaczenie?22 kwietnia 2022
  • Sprzedaż online
    Kody rabatowe w sklepach internetowych – czy wpływają na zwiększenie sprzedaży?22 kwietnia 2022
Sprawnapaczka.pl © 2021 / WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE