Paczkomaty® InPost z roku na rok zyskują na popularności. Nie ograniczają ich miejsce ani czas – paczkę z Paczkomatu® można odebrać o dowolnej porze dnia (i nocy). Podobnie sprawa wygląda z nadaniami, a odkąd InPost wprowadził usługę „Paczka w weekend”, zwiększyły się możliwości dotyczące wysyłki. Niemniej istnieją pewne aspekty, na które należy zwracać uwagę przy pakowaniu paczek do wysłania w Paczkomacie®: są to maksymalne wymiary oraz maksymalna waga przesyłki. Maksymalne wymiary przesyłek są podawane nie bez powodu, a przekroczenie wskazanego przez InPost limitu może wiązać się z problemami. Sprawdź, jakie wymiary paczki do Paczkomatu® należy uwzględnić i co zrobić, gdy określi się nieprawidłowy gabaryt.
Paczkomat® – wymiary przesyłek
Jeśli wybieramy Paczkomaty® InPost, mamy do wyboru trzy różne rodzaje przesyłek, które określone są kolejno jako gabaryt A, gabaryt B i gabaryt C. Przekonaj się, jakie są maksymalne wymiary paczki dla każdego gabarytu i jakie przedmioty można nimi wysyłać.
- Gabaryt A – maksymalne wymiary przesyłki to 8 × 38 × 64 cm. Przesyłki określane są jako małe paczki. Idealnie nadają się do wysyłki takich przedmiotów jak płyty, pojedyncze książki bądź koszulki, telefony komórkowe czy akcesoria biurowe. Gabaryt A może kojarzyć się z wysyłką towaru w niewielkich kopertach lub wąskich kartonach.
- Gabaryt B – maksymalne wymiary przesyłki to 19 × 38 × 64 cm. Nadawane przesyłki określa się jako średnie paczki, do których mieszczą się obuwie, większe zestawy książek czy kosmetyków i praktycznie wszystko, co nie przekroczy wysokości 19 cm.
- Gabaryt C – maksymalne wymiary przesyłki to 41 × 38 × 64 cm. Jeśli chodzi o gabaryt C, można nim nadawać dużą paczkę, która pomieści w sobie niewielkie sprzęty AGD. Możesz więc nadać paczkę z kuchenką mikrofalową czy niewielkim odkurzaczem, ale także większe ubrania: zimowe kurtki, płaszcze, a nawet walizki.
Maksymalna waga przesyłki do Paczkomatu® InPost
Paczkomat® to urządzenie, które ze względu na wysokość, szerokość i głębokość skrytki ma pewne ograniczenia. Firma InPost podaje również limity dotyczące wagi nadawanych paczek. Maksymalna waga przesyłki przy każdym gabarycie jest taka sama i wynosi 25 kg. Gdy dana przesyłka przekracza owe 25 kg lub wymiary paczek nie mieszczą się w podanych wyżej przedziałach, trzeba zrezygnować z nadawania paczki Paczkomatem®, a zdecydować się na dostawę kurierem. Kurier przyjmuje paczki standardowe (jeden bok nie może przekroczyć 120 cm długości, a maksymalna suma wymiarów to 220 cm) i niestandardowe. Natomiast maksymalna waga przesyłki InPost nie może przekroczyć 70 kg.
Paczkomaty® – gabaryty paczek. Dlaczego to tak ważne?
Jeśli paczka przekroczy maksymalne wymiary (wystarczy jeden z nich), to przesyłka nie zmieści się do skrytki, a co za tym idzie – paczka ta nie zostanie odebrana przez kuriera. Gdy wymiary paczek zostaną przekroczone, po prostu nie będziesz w stanie włożyć przesyłki, a wciskanie jej na siłę może spowodować uszkodzenie pakunku. Jeśli zaś wymiary paczek będą się zgadzały, natomiast zostanie przekroczona maksymalna waga 25 kg, to InPost naliczy dodatkową opłatę według cennika. Gdy przesyłka zostanie potraktowana jako ponadgabarytowa, nadawca zostanie obciążony kwotą 18,45 zł. Natomiast gdy waga przesyłki przekroczy 30 kg, nadawca będzie zobowiązany do zapłaty kary w wysokości 246 zł. Przed określeniem gabarytu paczek warto dokładnie zmierzyć wykorzystywane przy wysyłce kartony, tak aby przy Paczkomacie® nie spotkać się z przykrą niespodzianką.
Paczkomat® InPost – nadanie paczki
Firma InPost dba o to, aby proces nadawania przesyłki był nieskomplikowany oraz nie zajmował zbyt wiele czasu. Nadając paczkę, można zdecydować się nie tylko na Paczkomat®, ale i na PaczkoPunkt. Masz więc do wyboru dwie możliwości: skorzystanie z aplikacji mobilnej InPost Mobile lub ze strony internetowej. Warto również skorzystać z usługi Szybkich Nadań, która maksymalnie skraca czas nadawania przesyłek. Aby móc nadać przesyłkę w Paczkomacie®, należy najpierw wypełnić odpowiednie formularze, w których podaje się odpowiednio dane nadawcy, dane odbiorcy oraz dane dotyczące samej paczki, czyli określa jej gabaryt. Na sam koniec należy opłacić przesyłkę, wydrukować etykietę przewozową i zapakować paczkę do wysyłki. To tyle! Teraz wystarczy tylko zanieść przesyłkę do wybranego Paczkomatu®. Nadanie przesyłek może się również odbywać bezpośrednio w Paczkomacie®. Robi się to za pomocą aplikacji mobilnej, postępując według tych samych kroków: należy uzupełnić dane w aplikacji i opłacić wysyłkę. Następnie wybierz polecenie „Mam kod nadania lub kod zwrotu” i zeskanuj wspomniany kod. Warto również wspomnieć, że nadawanie za pomocą Paczkomatów® dotyczy tylko przesyłek krajowych.
Czy można zmienić gabaryt paczki?
Nadawanie przesyłek do Paczkomatów® to stosunkowo proste zadanie, zwłaszcza gdy korzystamy z opcji Szybkich Nadań. Może jednak nadarzyć się sytuacja, w której okaże się, że źle dobraliśmy gabaryt paczki i nie mieści się ona w Paczkomacie®. Dotyczy to zarówno przekroczenia wagi 25 kg, jak i niedostosowania wymiarów przesyłek. Sposób na wyjście z kłopotu zależy od tego, w którym momencie zorientujemy się o pomyłce. Gdy dana paczka została dopiero zarejestrowana w systemie i widnieje jedynie status przesyłki (komunikat „Stworzono”), to można zmienić określony wcześniej rozmiar paczki. Natomiast gdy przesyłka została już opłacona, a etykieta wygenerowana, traci się możliwość edycji. W takiej sytuacji należy anulować nadanie przesyłki, wpisać wszystkie dane na nowo i ponownie opłacić wysyłkę.
W przypadku korzystania z usługi Szybkie Nadania, podczas anulowania zaznacz w formularzu „Chcę otrzymać zwrot za niewykorzystaną etykietę”, a InPost zwróci Ci pieniądze. Przy korzystaniu z Paczkomatów® można zdecydować się nie tylko na odbiór, ale i nadanie przesyłki. Bezwzględnie należy zwracać uwagę na takie aspekty, jak maksymalna waga przesyłek oraz ich wymiary (szerokość, długość i wysokość), które określane są jako gabaryty paczek. Jest to o tyle ważne, że inaczej paczka nie zmieści się do skrytki.