Statystycznie w minionym roku aż 73 proc. internautów choć raz zdecydowało się dokonać zakupu w wybranym sklepie internetowym. Z pewnością otrzymane dane są niezwykle korzystne dla każdego przedsiębiorcy, który postanowił prowadzić swój biznes właśnie w formie online. Niemniej jednak fakt, że e-commerce cieszy się zainteresowaniem wśród klientów, nie jest równoznaczny z tym, iż w ostatecznej rozgrywce konsument nie porzuci swojego koszyka. Dlaczego tak się dzieje, co kieruje motywacjami klienta oraz jak zapobiegać takim sytuacjom? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!
Rezygnacja z zakupu internetowego – jakie są najczęstsze powody?
Od kilku lat zakupy w sklepach internetowych dynamicznie zyskują na popularności. Wpływ na takie zachowanie konsumenckie ma wiele czynników – w tym stale poszerzająca się oferta e-commerce oraz udogodnienia związane z całym procesem składania zamówienia. Istotną rolę w popularyzacji e-handlu w ostatnim czasie niewątpliwie odegrała także ogólnoświatowa pandemia koronawirusa, w trakcie której znaczny odsetek społeczeństwa zdecydował się po raz pierwszy skorzystać z usług e-sklepu. W wielu przypadkach przyzwyczajenie to pozostało wśród usługobiorców aż do dziś, co obrazuje choćby malejąca popularność tradycyjnych form robienia zakupów. Nie mniej zauważalnym problemem, który nieustannie dotyka sklepów internetowych, jest kwestia porzucania koszyków przez klientów w trakcie procesu zakupowego. Według badania przeprowadzonego przez Amerykańską Agencję Badawczą Baymard Institut odsetek klientów, jacy ostatecznie decydują się na sfinalizowanie swojego zamówienia, wynosi ledwie 30 procent. Oznacza to, że prawie 3/4 usługobiorców na pewnym etapie rezygnuje z oferty sklepu, z której do tej pory chciało skorzystać. Dlaczego się tak dzieje?
Jakie są przyczyny porzucania koszyków?
Zbyt długi i skomplikowany proces składania zamówienia
Odpowiedzi na to pytanie bywają bardzo różnorodne. Jedną z podstawowych przyczyn, przez które klient porzuca koszyk, jest znalezienie korzystniejszej oferty u konkurencji. Jednak nie zawsze to jest jedynym powodem. Często klienci spotykają się z długim i dla wielu skomplikowanym procesem składania zamówienia. Dobrym przykładem jest chociażby zmuszanie do rejestracji na stronie, nie wszyscy mają na to ochotę i czas. W rezultacie rezygnują z zakupów i poszukują innych sklepów.
Zbyt długa dostawa lub brak informacji o czasie dostawy
Z perspektywy usługobiorcy istotny jest sprawny i bezproblemowy proces zakupowy. Z tego powodu klienci chcą konkretnych informacji o samym produkcie, warunkach zakupu, a przede wszystkim o czasie realizacji. Nie ma co ukrywać, że wszystkim zależy na bardzo szybkim procesie, często zamówienie jest potrzebne na już. Dlatego też gdy nie otrzyma się informacji o terminie dostawy lub jej zbyt długim trwaniu, to klient rezygnuje z zakupu.
Brak metody płatności, którą klient chce zapłacić
Podobne zachowanie konsumenckie będzie miało miejsce w sytuacji, w której na ostatnim etapie okaże się, że dany sklep internetowy nie oferuje preferowanej przez klienta metody płatności lub formy dostawy. Rezygnacja z zakupów może nastąpić również wtedy, gdy sklep umożliwia zamówienie towaru wyłącznie po wcześniejszym zarejestrowaniu się na stronie.
Powody porzucania koszyków nie zawsze oznaczają problem ze strony sklepu internetowego!
Problem porzuconych koszyków dotyka każdego właściciela e-commerce. Warto jednak zdać sobie sprawę, że nie zawsze wina za takie działanie leży po jego stronie. Przyczyn, dla których nie doszło do ostatecznego sfinalizowania zamówienia, można bowiem dopatrywać się także w celowym zachowaniu klientów w trakcie robienia zakupów. Jednym z najczęściej występujących jest brak czasu na podjęcie decyzji o ostatecznym kształcie składanego zamówienia czy dokończenie płatności. Zazwyczaj w takiej sytuacji klienci za jakiś czas powracają samodzielnie na stronę sklepu i zakupują to, co wcześniej umieścili w swoim koszyku. Nieco mniej popularnym, jednak stale obserwowalnym zachowaniem, jest także rezygnacja z zakupów znajdujących się w koszyku, aby wymusić na sprzedawcy zastosowanie remarketingu, czyli np. przypomnienia przez sklep internetowy o niedokończonej płatności za wybrane produkty. Bardzo często w takiej sytuacji sprzedający decyduje się bowiem zachęcić klienta do nabycia towaru, poprzez udostępnienie mu unikalnego kodu rabatowego. Wtedy to konsumenci o wiele chętniej powracają do wybranych produktów z koszyka, aby dokończyć proces zakupów – i to po niższej cenie!
Ostatnią sytuacją, w której problem porzuconych koszyków stanowi wyłącznie celowy zabieg usługobiorcy, jest zwyczajna chęć dodawania produktów do koszyka. Niektórzy pragną w ten sposób dowiedzieć się, ile finalnie zapłaciliby za zebrane rzeczy. Dla innych jest to metoda gromadzenia pożądanych przedmiotów, aby mieć je w jednym miejscu – co jest niezwykle przydatne choćby w trakcie zbliżającej się wyprzedaży. W każdej z powyższych sytuacji porzucony koszyk to wyłącznie chwilowe rozwiązanie, a sam zainteresowany z pewnością powróci do sklepu, aby dokończyć składane zamówienie.
Porzucone koszyki w sklepie internetowym. Czy można temu zapobiec?
Podstawowym pytaniem zadawanym sobie przez przedsiębiorców e-commerce, jest to, czy w jakikolwiek sposób da się zaradzić problemowi, jaki dla jego biznesu stanowią porzucone koszyki. Niewątpliwie ma on do wyboru szereg różnorodnych możliwości. W tej kwestii niezmiernie ważne jest jednak, aby przeanalizować, w czym tak naprawdę tkwi problem. Do tego zadania można posłużyć się narzędziem Google Analytics, które bada obecność konsumentów w sklepie, ukazując, ile czasu spędzają na danej stronie oraz w którym miejscu przerywają proces zakupowy. Dobrym rozwiązaniem jest również samodzielne przejście wszystkich etapów zamówienia, aby wychwycić ewentualne błędy w działaniu sklepu.
Po tak przeprowadzonej analizie można przystąpić do wdrażania działań, mających na celu odwrócenie negatywnego trendu, jakim jest porzucony koszyk. Jednym z podstawowych jest zaoferowanie potencjalnym klientom najczęściej wybieranych form płatności oraz metod dostawy. Tylko wtedy można mieć pewność, że nie będą oni poszukiwać tego rozwiązania w innym sklepie internetowym. Ponadto warto skrupulatnie przeanalizować ofertę własną oraz konkurencji – być może oferowane produkty lub usługi wcale nie są aż tak atrakcyjne, jak mogłoby się wydawać sprzedawcy! Dobrą metodą na problem porzuconych koszyków jest także nawiązanie interakcji z potencjalnym klientem. W tym celu niezawodne mogą okazać się reklamy oraz komunikacja w mediach społecznościowych. Przede wszystkim jednak warto zadbać o to, aby w trakcie składania zamówienia klient czuł się bezpieczny i doceniony.
Twoi klienci rezygnują z zakupu? Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż przez Internet z firmą InPost!
W InPost doskonale wiemy, jak ważną rolę odgrywają różnorodne i nowoczesne formy dostawy. Bardzo często to właśnie ten czynnik przyczynia się do finalnej decyzji kupującego o nabyciu pożądanych produktów. Jeżeli więc chcesz, aby Twój sklep internetowy dobrze prosperował, nie zapomnij umieścić naszej firmy wśród propozycji dostaw oferowanych konsumentom. Od lat to właśnie nasze Paczkomaty InPost cieszą się największym zainteresowaniem, jeżeli chodzi o szybkie doręczanie towarów ze sklepów internetowych. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorców decyduje się skorzystać ze współpracy z naszym wykwalifikowanym zespołem. Jeżeli i Ty pragniesz ulepszyć działania swojego e-commerce, już teraz zapoznaj się z naszą specjalną ofertą, która jest wprost skrojona dla Twoich potrzeb i możliwości!