Sprzedaż internetowa rozwija się w zawrotnym tempie. Widzimy też, że coraz więcej osób w Polsce decyduje się zamawiać online różnego rodzaju produkty, tym samym, ograniczając odwiedziny w galeriach handlowych. To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli sklepów elektronicznych, którzy starają się docierać do nowych odbiorców. Jednak rozszerzenie grona kupujących wiąże się nie tylko z podwojeniem zysków, ale także z wyzwaniami. W końcu sprawna obsługa zamówień i samodzielne zarządzanie procesami logistycznymi może okazać się sporym kłopotem. Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług logistycznych firm zewnętrznych. Często widzimy, że tego rodzaju współpraca pozwala nie tylko osiągnąć lepsze rezultaty w zarządzaniu, ale także obniża koszty, np. magazynowania. W niniejszym artykule poznasz najważniejsze informacje dotyczące usług logistycznych.
Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne
Wraz z pojawianiem się nowych technologii i rozrastaniu branży e-commerce, obserwujemy, że nasze życie znacząco się zmienia. Co to oznacza? Otóż wiele codziennych spraw załatwiamy przez Internet, pracujemy zdalnie, korzystamy z bankowości elektronicznej, a zakupy robimy bez wychodzenia z domu —za pomocą kilku kliknięć. Zwiększanie się ilości towarów na rynku, rozwój technologii komputerowych, czy wreszcie przenoszenie się handlu do sieci znacząco wpływa na wzrost zapotrzebowania na usługi logistyczne. Firmy transportowe muszą stale udoskonalać swoją ofertę i wciąż wprowadzać rozwiązania dostosowane do potrzeb swoich klientów, dzięki czemu utrzymują się na wymagającym rynku. Głównym celem logistyki jest przecież zagwarantowanie szybkiego, lecz bezpiecznego transportu towarów zamówionych przez odbiorców. Dlatego też możemy stwierdzić, iż przyszłość spedycji będzie opierała się na udoskonalaniu, optymalizacji oraz automatyzacji pojazdów, a także rozwoju procesów logistycznych. Udogodnienia do na przykład dostawy do Paczkomatów. Maszyny te zdobywają coraz większą popularność i są wykorzystywane na więcej sposobów. Obecnie, poza odbiorem i nadawaniem paczek istnieje możliwość załatwiania spraw urzędowych za pomocą Paczkomatów.
Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne
Coraz więcej sprzedawców e-commerce i innych firm korzysta z usług logistycznych. Prowadzenie działań związanych z logistyką na własną rękę nie zawsze się opłaca i zabiera czas, który można przeznaczyć na rozwijanie biznesu. Poza tym zatrudnienie nowych osób, którym trzeba przydzielić stanowisko i zapewnić wypłaty generuje mnóstwo dodatkowych kosztów. Tak samo, jak wyposażenie przedsiębiorstwa w magazyn, czy odpowiednie pojazdy. Tymczasem do zadań profesjonalnej firmy logistycznej należy:
- przewóz towarów do wyznaczonych miejsc;
- bieżące monitorowanie przebiegu transportu;
- magazynowanie według ściśle określonych norm;
- nadawanie, odbieranie i rozładowywanie paczek;
- organizacja odprawy celnej (gdy zachodzi taka potrzeba);
- przygotowywanie niezbędnej dokumentacji;
- realizowanie dostawy towarów (wszystkich jej etapów);
- doradztwo spedycyjno-transportowe;
- koordynacja dokumentów dotyczących dostaw;
- działania magazynowe;
- czynności związane z organizacją przewozu i obsługą zamówień.
Usługi logistyczne a usługi magazynowania towarów
Oferta firm spedycyjnych i innych związanych z logistyką wciąż poszerza się o nowe, oryginalne usługi. Wielu przewoźników działa kompleksowo, łącząc magazynowanie z dystrybucją i włączając pakiet czynności dodatkowych w zależności od potrzeb klienta. Warto wiedzieć jednak, że usługi logistyczne mogą dotyczyć wyłącznie transportu towaru do wybranego miejsca — nie muszą występować wspólnie z opcją magazynowania, choć często tak właśnie się dzieje. Szczególnie jeśli chodzi o branżę e-commerce, logistyka obejmuje szereg zróżnicowanych czynności, dzięki czemu obsługa zamówień nie spoczywa na barkach sprzedawcy. Warto pamiętać, że możemy skorzystać również z samych usług magazynowania, czyli powierzyć obsługę magazynu wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. To popularne rozwiązanie nosi nazwę fulfillment i jest bardzo często wykorzystywane przez sprzedawców e-commerce. W rezultacie wszystkimi czynnościami związanymi z realizacją zamówień zajmuje się wybrana firma logistyczna. Sprzedawca zamawia towary do magazynu i przesyła zlecenia ze sklepu do partnera — to wszystko.
Rodzaje usług logistycznych
Logistyka to bardzo szerokie pojęcie — szczególnie w obecnych czasach. Transport towarów jest tylko jedną gałęzią usług logistycznych, tak samo, jak wspomniane powyżej magazynowanie. Dla uporządkowania wymieńmy więc rodzaje usług, z których możemy skorzystać:
- usługi spedycyjne: wszelkie działania mające na celu organizację transportu. Do spedycji należy wiele różnych czynności, np. kontrola przesyłek, przyjmowanie zleceń, załadowywanie i rozładowywanie paczek, kontakt z przewoźnikami, czy finalizowanie transportu;
- usługi transportowe, czyli nic innego jak transport ładunków do miejsca docelowego przy zachowaniu wszystkich niezbędnych standardów i środków bezpieczeństwa;
- usługi magazynowania: zarządzanie zapasami w magazynach, składowanie, wydawanie towarów, kompletacja, przeładunek, sortowanie przesyłek, itd.;
- usługi dodatkowe, czyli wszystkie zadania, które nie mieszczą się w powyższych kategoriach. Są najczęściej wykonywane na specjalne zlecenie klienta, np. etykietowanie produktów, tworzenie zestawów promocyjnych, czy dodawanie kart gwarancyjnych do paczek.
Usługi logistyczne dla sklepów internetowych
Prowadzisz sprzedaż online? Udało Ci się zyskać grono zadowolonych klientów, których wciąż przybywa? W takim razie odpowiednio dobrane usługi logistyczne z pewnością pomogą Ci wznieść swój biznes e-commerce na jeszcze wyższy poziom! Oddelegowanie zadań związanych z logistyką skutecznie odciąża sklep, dzięki czemu możesz się skupić na pozyskiwaniu nowych kupujących i promocji, nie obawiając się, że nie poradzisz sobie z obsługą zamówień. Jakie usługi logistyczne są dedykowane sklepom internetowym? Sprawdźmy:
- wspomniany powyżej: fulfillment, czyli przekazanie obsługi logistycznej zamówień zewnętrznemu operatorowi, który może zająć się całością lub tylko częścią tego procesu. Oznacza to, że asortyment sklepu internetowego cały czas znajduje się pod fachowym nadzorem. W ramach usługi możesz liczyć nie tylko na dostawę towarów do odbiorcy, ale także na obsługę zwrotów i reklamacji;
- magazynowanie towarów: nie potrzebujesz organizować własnego magazynu, gdy musisz rozszerzyć asortyment lub zamawiać większą ilość produktów u dostawcy — wystarczy, że wynajmiesz przestrzeń magazynową dostosowaną do potrzeb Twojego biznesu. To rozwiązanie sprawdzi się również na samym początku przygody z e-commerce;
- dropshipping: to model logistyczny, dzięki któremu zmniejszymy liczbę obowiązków związanych z prowadzeniem sklepu. Polega na przeniesieniu procesu wysyłki zamówień ze sprzedawcy na dostawcę: hurtownie lub producenta. Sprzedawca nie musi kupować towarów jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży, dzięki czemu skutecznie ograniczamy wydatki;
- organizacja dostaw, czyli inaczej usługa kurierska: sprawne doręczenie paczek do klientów w nienaruszonym, idealnym stanie to kluczowy aspekt każdej działalności e-commerce. Współpraca z rzetelną firmą kurierską pozwala nie tylko bez komplikacji zorganizować obsługę dostaw i zadbać o logistykę, ale wpływa także na zadowolenie kupujących. Dzięki temu zyskujemy ich lojalność. Usługi kurierskie w Polsce bardzo się rozwinęły w ciągu kilku ostatnich lat, co jest odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców, a także osób kupujących w sieci.
Szukasz niezawodnych usług kurierskich dedykowanych dla sklepów internetowych? Zależy Ci na wsparciu logistyki w firmie? Chcesz optymalnie rozwijać biznes, a przy okazji zaoszczędzić? Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić: https://inpost.pl/biznes-i-e-commerce.