Branża e-commerce na dobre zmieniła oblicze współczesnego handlu. Coraz więcej osób nie ogranicza się do kupowania produktów w sklepach stacjonarnych lub w znacznym stopniu rezygnuje z zakupów w tradycyjnych centrach handlowych. Konieczność stania w kolejkach do sklepu, dojazd do galerii, czy przepychanie się między półkami z innymi klientami — to tylko kilka czynników sprawiających, że zakupy tracą swój urok. Tym bardziej, że tempo życia przyspiesza. Zależy nam więc na oszczędności czasu i wygodzie. Nie ma się więc co dziwić, że zakupy online biją ostatnio rekordy popularności i Klienci się na nie decydują. Z drugiej strony właściciele sklepów internetowych powinni pamiętać, że istnieje kilka istotnych aspektów, które skutecznie zniechęcają konsumentów do kupowania w sieci. O czym dokładnie mowa? Sprawdź, co powinien mieć w pamięci każdy sprzedawca!
Zakupy w sklepie internetowym — najważniejsze korzyści dla klientów
Dlaczego nabywanie różnego rodzaju towarów drogą elektroniczną jest tak bardzo opłacalne? Z jakich powodów sektor e-commerce zyskuje tak ogromną popularność na rynku? Bez wątpienia możemy powiedzieć, że chodzi przede wszystkim o unikalne korzyści płynące z robienia zakupów za pośrednictwem Internetu. Jeśli prowadzisz swój biznes online, pamiętaj że zadowolenie i satysfakcja konsumentów, zaprowadzi Cię do sprzedażowego sukcesu na rynku. Wszystko dlatego, że zadowolony Klient, to powracający Klient. Co na to wpływa? I dlaczego tak często decydujemy się na zakupy online? Sprawdź!
Dlaczego tak bardzo lubimy robić zakupy online?
Jeśli jeszcze tego nie wiesz, to musisz dowiedzieć się też, jaką przewagę ma robienie zakupów w sklepie internetowym z perspektywy kupujących. Oto one:
- oszczędność czasu: współczesny świat pędzi, a do tego każdy z nas ciągle się gdzieś spieszy, próbując zachować balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Okazuje się, że wolne chwile stają się najważniejszym dobrem i nierzadko luksusem, którego nie kupimy za pieniądze. Twoi potencjalni klienci szukają produktów w Internecie właśnie z tego powodu: nie chcą tracić czasu na odwiedzanie dużej ilości sklepów, stanie w kolejkach i dojazd do wybranej galerii handlowej. Tego rodzaju zakupy potrafią zająć nawet kilka godzin, a nie każdy może sobie na to pozwolić;
- komfort i robienie zakupów, kiedy tylko mamy ochotę: nabywając towary online, nie musimy przejmować się godzinami otwarcia, a nawet dniem tygodnia. To właśnie w weekendy lub święta dysponujemy większą ilością wolnych chwil — wtedy zakupy w sklepie stacjonarnym nie są możliwe. W Internecie ten problem znika. Zasiadamy wygodnie w fotel i bez wychodzenia z domu przeglądamy oferty różnych sprzedawców, nie zwracając uwagi na porę dnia/nocy, czy dzień tygodnia;
- możliwość zwrotu za pomocą Paczkomatu;
- atrakcyjne ceny i wiele wyjątkowych rabatów: nie jest tajemnicą, że sklepy internetowe zazwyczaj oferują niższe ceny. Znacznie częściej organizują też różnego rodzaju akcje specjalne, promocje i wyprzedaże albo kuszą klientów personalizowanymi rabatami. Nikt nie lubi przepłacać, dlatego tak chętnie porównujemy cenniki i szukamy interesujących nas towarów w sieci;
- szerszy asortyment i więcej czasu na finalizację transakcji: klienci sklepów internetowych mają do wyboru znacznie więcej towarów. Gdy nie znajdą szukanego produktu i jednego sprzedawcy, bez problemu wejdą na stronę konkurencji. Dokonując zakupu w Internecie, można też spokojnie zastanowić się, czy faktycznie chcemy kupić daną rzecz. Teoretycznie jest to również możliwe w przypadku sklepów stacjonarnych, ale będzie nam to sprawiało większy kłopot.
Co zniechęca klientów do sklepów internetowych? Poznaj wady kupowania przez Internet
Mogłoby się wydawać, że kupowanie online to tylko same zalety, co stwarza świetne możliwości do stworzenia biznesu w branży e-commerce. Jednak wszyscy wiemy, że nie do końca jest to zgodne z prawdą. Musimy pamiętać, że klienci sklepów internetowych spotykają się z różnymi trudnościami, a kupowanie w Internecie nie jest wolne od wad. Dowiadując się, co zniechęca konsumentów do zakupów online, możemy wprowadzić ulepszenia, które poprawią komfort klientów i przyczynią się do zwiększenia sprzedaży.
E-handel – wady:
- brak możliwości obejrzenia produktów na żywo: zamawiając online, internauta obdarza sprzedawcę kredytem zaufania. Polega wyłącznie na zdjęciach i opisach zamieszczonych na stronie internetowej. Nie ma gwarancji, że po otrzymaniu zamówienia produkty nie okażą się rozczarowaniem. Nie wiemy często z jakiego materiału dokładnie jest produkt, czy zgadza się kolorystyka i wiele innych. Z tego powodu, jeśli zależy nam na rozwijaniu sklepu, powinniśmy przygotowywać wysokiej jakości zdjęcia asortymentu z przykładami zastosowania i dokładnie opisywać cechy oraz właściwości każdego artykułu;
- ograniczone opcje dostawy towaru i wysoka cena doręczenia: kupując przez Internet, nie dostajemy zamówienia od razu, a więc musimy odroczyć przyjemność z nabycia nowej rzeczy w czasie. Dostawa zamówienia to również dodatkowy koszt, co potrafi skutecznie zniechęcić do sfinalizowania transakcji — szczególnie w przypadku kupowania drobnych, niedrogich rzeczy. Nie każdy może lub chce czekać w domu na kuriera, dlatego w sklepach internetowym warto oferować różne opcje doręczenia, np. do Paczkomatu;
- obawy związane z bezpieczeństwem kupowania w sieci, np. dotyczące płatności: konsument, który robi zakupy online zazwyczaj natychmiast płaci za towary, np. elektronicznym przelewem bankowym lub kartą płatniczą. Tak naprawdę nie ma gwarancji, że po dokonaniu zapłaty otrzyma wszystkie zamówione produkty: musi obdarzyć sklep zaufaniem. Coraz więcej sprzedawców rozszerza metody płatności dostępnych na swojej platformie, proponując możliwość dostawy za pobraniem;
- przyzwyczajenie do zakupów w sklepie stacjonarnym: coraz więcej kupujących chętnie korzysta z oferty sklepów online. Trzeba mieć jednak na uwadze, że konsumenci nadal nabywają towary w tradycyjny sposób i nie zawsze są otwarci na nowości. Istnieje też spora grupa nabywców, która nie odnajduje się w nowoczesnych technologiach i nie korzysta z Internetu.
Jak robić zakupy przez Internet?
Sklepy e-commerce, które rozwijają się w zrównoważonym tempie i zdobywają nowych klientów, maksymalnie ułatwiają i upraszczają ścieżkę zakupową. Składanie zamówienia nie powinno być czasochłonne, skomplikowane i nieprzyjemne. Wówczas konsumenci następnym razem kupią wybrane towary u konkurencji lub od razu porzucą koszyk i nie sfinalizują transakcji. Robienie zakupów w sieci wymaga kilku kroków:
- wchodzimy na stronę internetową wybranego sklepu;
- przeglądamy dostępną ofertę, wrzucając produkty do wirtualnego koszyka i dobierając odpowiednie parametry, np. rozmiar, ilość sztuk;
- klikamy „koszyk” i sprawdzamy, czy nasze zakupy są kompletne;
- wybieramy metodę zapłaty i dostawy, podajemy dane potrzebne do wysyłki;
- finalizujemy transakcję;
- czekamy na dostawę zamówienia przez kuriera.
Składając zamówienie w sklepach online, warto założyć konto klienta. Rejestracja pozwala na zapamiętanie wielu danych przez system, dzięki czemu nie trzeba ich podawać za każdym razem: wystarczy zalogować się do swojego panelu. Konto klienta pozwala też przeglądać historię zamówień i na bieżąco śledzić postępy w procesie realizowania dostawy.