Jeszcze do niedawna ekologiczny biznes traktowany był niczym paradoksalne stwierdzenie, które w żaden sposób nie ma poparcia w rzeczywistości. Współcześnie jednak świadomość społeczna na temat zmian zachodzących w środowisku spowodowała wzrost trendu, zakładającego masowe wdrażanie działań, mających na celu ochronę planety. Ze względu na stale poszerzającą się rolę sklepów internetowych liczna część rozwiązań jest dedykowanych właśnie dla tego sektora. Czy ekologiczny e-commerce jest możliwy? Sprawdź razem z nami, co możesz zrobić dla swojej marki!
Wpływ logistyki na ekologię, czyli o czym warto wiedzieć przed rozpoczęciem działalności e-commerce?
Dla coraz większej ilości konsumentów środowisko odgrywa niezwykle istotną rolę. Jest to szczególnie widoczne wtedy, kiedy decydują się oni skorzystać z oferty sklepu internetowego. Przed złożeniem zamówienia zazwyczaj starają się oni zorientować, czy nabywane produkty są ekologiczne, jak również jakie jest podejście samej firmy do tego niezwykle istotnego tematu. Przedsiębiorcy, którzy na bieżąco monitorują sytuację na rynku, z pewnością zauważyli, że coraz częściej to właśnie brak należytych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska sprawia, że dany konsument decyduje się zrezygnować z zakupów. Dlatego też, wychodząc naprzeciw bieżącym potrzebom klientów, coraz więcej firm postanawia wdrożyć do swojego funkcjonowania różnorodne działania, w których to motywem przewodnim jest ekologia. Warto jednak podkreślić, że nie jest to łatwe rozwiązanie. Przede wszystkim sprzedawca musi liczyć się z koniecznością poszukiwania alternatywnych zamienników, co niekiedy wiąże się z ponoszeniem większych opłat za działanie firmy. Niemniej jednak warto podejść do tego tematu z nieco innej strony.
Firmy czynnie działające w branży e-commerce powinny bowiem zdać sobie sprawę z ilości generowanych przez siebie odpadów. Przy masowej produkcji oraz sprzedaży sklep internetowy to jeden z najbardziej zanieczyszczających środowisko podmiotów. Dlatego też każdy przedsiębiorca, który pragnie zyskać zwolenników wśród swoich klientów, powinien skupić się na wdrażaniu ekologicznych rozwiązań, pomimo konieczności większego zaangażowania się w tę kwestię oraz konieczności poszukiwania najkorzystniejszych sposobów, aby być eko. O czym zatem warto pamiętać, w trakcie prowadzenia ekologicznego e-commerce?
Jak prowadzić ekologiczny e-commerce?
Ekologia oraz ochrona środowiska to obecnie jedne z najczęściej poruszanych tematów społecznych. Obecnie rzadko kto przechodzi obojętnie obok zmian, które z roku na rok coraz bardziej zmieniają naszą rzeczywistość. Dużą odpowiedzialność za to ponoszą także sklepy z branży e-commerce. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z takiego stanu rzeczy, starając się wychodzić naprzeciw ekologii.
Ekologiczne opakowanie dla Twoich produktów
Od czego warto zacząć zmianę swojego biznesu w bardziej przyjazny środowisku? Najlepiej od tego, co generuje największą ilość odpadów – czyli opakowań wysyłanego towaru! Przede wszystkim warto zamienić dotychczas stosowane opakowania na ekologiczną alternatywę w postaci pudełek kartonowych czy tektury. Doskonałym rozwiązaniem będzie też stosowanie materiałów pochodzących z recyklingu czy opakowań wielokrotnego użytku. Dzięki temu ich żywotność nie będzie ograniczać się wyłącznie do jednego transportu! Ekologiczne opakowania to podstawa dbania o środowisko w e-commerce, bowiem to właśnie wokół nich skupia się cała sprzedaż oraz wysyłka. Zastosowanie eko opakowań pozwala zaś zniwelować masową produkcję zbędnych odpadów, tym samym znacznie odciążając naszą planetę.
Wypełnienie paczki w duchu ekologii
Opakowania to jednak nie wszystko, jeżeli w grę wchodzi ekologiczne pakowanie paczek, ponieważ istotne jest także samo zabezpieczenie produktów przed ewentualnym zniszczeniem w trakcie transportu. Do tego zadania najlepiej posłuży odpowiednio dobrane wypełnienie paczki. Zamiast jednak ograniczać swój wybór do folii bąbelkowej, folii stretch czy foliowych poduszek powietrznych, warto lepiej przyjrzeć się ekologicznym alternatywom w postaci skropaku, wełny drzewnej czy papieru. W ostatnim kroku warto zabezpieczyć opakowanie za pomocą ekologicznych dodatków, w postaci papierowej taśmy. Mile widziane są także ekologiczne etykiety. Taki sposób pakowania przesyłek dla klientów jest równie efektywny, co zastosowanie standardowego opakowania – eko materiały zapewniają bowiem taką samą ochronę produktu, co pozostałe tworzywa. Z tym jednak wyjątkiem, że nadawane paczki są w pełni przyjazne dla środowiska! Jeżeli więc pragniesz, by w Twoim sklepie królowała świadomość oraz mniejsza ilość plastiku czy folii, zacznij zmianę właśnie od wprowadzenia ekologicznych opakowań i wypełniaczy. Ekologiczne opakowania produktów w sklepie online to ogromnie ważny krok dla naszej planety! Na tym jednak nie kończą się działania, jakie może zaaranżować właściciel e-commerce.
Nie marnuj papieru – faktury i inne dokumenty tylko online
Aby nie marnować papieru i drzew, warto bowiem przenieść wszelkie niezbędne dokumenty na płaszczyznę internetową. Dzięki temu konsumenci w trakcie zakupów będą otrzymywać fakturę lub potwierdzenie zakupu w formie elektronicznej na pocztę mailową. Rozwiązanie to jest nie tylko ekologiczne, ale i niezwykle wygodne! Pamiętaj jednak, aby przed zastosowaniem takiego zabiegu dobrze poinformować klienta o stosowanej metodzie wysyłania dokumentów.
Ekologiczne rozwiązania w transporcie przesyłek
Kiedy już wdrożysz w swoim biznesie ekologiczne pakowanie produktów oraz zadbasz o to, by dostarczać swoim klientom dokumentację w formie online, warto przyjrzeć się kwestii transportu Twoich towarów. Tuż po opakowaniach jest to bowiem jeden z najistotniejszych czynników w każdym e-commerce. Ekologiczne rozwiązania w transporcie to przede wszystkim sposób na ograniczenie emisji spalin do atmosfery. W trakcie dostarczania produktu do klienta samochód dostawczy generuje bowiem zanieczyszczenia, które negatywnie wpływają na stan naszego środowiska. Walka z tym problemem może odbywać się na kilka sposobów, jednak w dużej mierze całokształt działań zależy przede wszystkim od przewoźnika.
Jeżeli zależy Ci, aby każdy produkt z Twojego sklepu został doręczony w ekologiczny sposób, koniecznie zaproponuj swoim klientom dostawę towarów z InPost. Dlaczego? Od lat ekologia nie jest nam obojętna! Dowodzi temu fakt, że z roku na rok coraz większy odsetek naszej floty przewozowej stanowią samochody elektryczne. Dzięki temu klienci sklepów internetowych mogą cieszyć się z zielonej dostawy! Oprócz tego od kilku lat w dostawie produktów z e-commerce prym wiodą Paczkomaty InPost. Nie jest żadną tajemnicą, że to właśnie one zostały okrzyknięte najbardziej ekologiczną formą dostawy. Dzieje się tak, ponieważ stanowią one najlepszy sposób na rozwiązanie problemu ostatniej mili. Każdy kurier za pomocą jednego transportu może dowieźć w wyznaczone miejsce nawet dziesięciokrotnie więcej przesyłek! Wszystko przez brak konieczności doręczania paczek bezpośrednio pod drzwi każdego z odbiorców. Finalnie proces ten przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie, na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, który jest niebywale szkodliwy dla naszego środowiska.
Jeżeli więc zależy Ci, aby klienci kojarzyli Twój sklep z ekologią, pamiętaj, że ekologiczne produkty czy materiały to nie wszystko! Aby wprowadzić w internetowym biznesie zmiany, które na dobre wpłyną na całokształt planety, należy skupić się na bardziej rozbudowanych działaniach. Tylko wtedy, kiedy całkowicie zmienisz ideę swojej marki, możesz liczyć na to, że na rynku branżowym będziesz postrzegany jako ekologiczna konkurencja. Tym samym oferowane przez Ciebie produkty będą chętniej kupowane przez tych, którym kwestie środowiskowe nie są obojętne!