Prężnie działasz w branży e-commerce, prowadząc swój sklep internetowy? Z pewnością wiesz, jak duży wpływ na odpowiednie funkcjonowanie Twojego biznesu ma logistyka. Rosnąca ilość zamówień to nie tylko radość z rosnącej sprzedaży, ale także wyzwanie. Mnogość ilości zadań do wykonania przytłacza nie jednego przedsiębiorcę w fazie intensywnego rozwoju działalności. Wówczas intensywnie szukamy rozwiązań, dzięki którym uda nam się zaoszczędzić czas, nie rezygnując ze zwiększania zysków. Odpowiednio dobrane, profesjonalne usługi logistyczne pomagają uporać się tego rodzaju wyzwaniami i pozytywnie wpływają na poziom satysfakcji klientów. Kim zatem jest operator logistyczny i jakie są jego zadania? Dlaczego warto skorzystać z usług logistycznych dopasowanych do potrzeb swojego biznesu i oczekiwań klienta? Jakie są wady i zalety współpracy z operatorem logistycznym? Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania w poniższym tekście!
Operator logistyczny: definicja
Nie jest tajemnicą, że sprawna logistyka i odpowiednia organizacja łańcucha dostaw znacząco wpływa na wyniki sprzedaży. Kupujący mają coraz większe wymagania i pragną jak najszybszych dostaw zamówionych towarów. Niezadowolenie konsumentów z jakiegokolwiek powodu w trakcie robienia zakupów online lub po otrzymaniu produktów sprawia, że przewagę zyskuje konkurencja. Gdy uda nam się rozkręcić sprzedaż i ilość zamówień się podwaja, potrzebujemy zintegrowanych rozwiązań, dzięki którym zoptymalizujemy procesy całej naszej sprzedaży. W przeciwnym razie narazimy się na spadek jakości obsługi klienta i konieczność wydłużenia czasu oczekiwania na zrealizowanie dostawy. Sprzedaż w sklepie zacznie drastycznie spadać, a tego nie chce żaden przedsiębiorca. Kim jest zatem operator logistycznych i co w ten sposób zyskujemy?
Operator logistyczny (z języka angielskiego: Logistics Service Provider) to przedsiębiorstwo świadczące rozmaite usługi logistyczne dla sklepów e-commerce lub innych firm. Podstawowe zadania operatorów logistycznych to między innymi:
- sprawna obsługa klienta,
- przewozy i wszystkie działania związane z przewozem (organizacją),
- czynności związane magazynowaniem, kontrolowanie poziomu zapasów,
- obsługa zwrotów, pakowanie zamówień,
- kompleksowe zarządzanie magazynem wraz z bieżącą kontrolą stanów magazynowych oraz obsługą towarów w obrębie magazynu,
- koordynowanie organizacji przepływu ładunków.
Pamiętajmy też, że zadania operatorów logistycznych mogą się różnić w zależności od oferty danej firmy przewozowej, które zazwyczaj mają jednak bardzo szeroki zakres usług.
Zalety i wady współpracy z operatorem logistycznym
Zanim poszukamy odpowiedniego operatora logistycznego, warto w pierwszej kolejności przeanalizować wszystkie za i przeciw zewnętrznych usług logistycznych — tak, aby współpraca była najkorzystniejsza dla prowadzonego biznes i powodowała faktyczne usprawnienie procesów logistycznych.
Zalety operatorów logistycznych:
- skuteczniejsza i znacznie szybsza obsługa logistyczna,
- redukcja stanów magazynowych,
- brak konieczności posiadania zaplecza magazynowego,
- usprawnienie łańcucha dostaw,
- znacząca poprawa satysfakcji klientów sklepu/firmy,
- odciążenie przedsiębiorcy z obowiązków, które generuje wysyłka towarów, czy obsługa reklamacji i zwrotów w sklepie internetowym,
- obsługa zamówień przez wykwalifikowanych pracowników,
- brak problemów z brakiem miejsca na magazynie, gdy ilość klientów znacznie się zwiększa, np. przed świętami.
Wady wyboru nieodpowiednich operatorów logistycznych:
- utrata bezpośredniej kontroli nad procesami logistycznymi,
- konieczność pokrycia kosztów związanych ze zrealizowaniem usług,
- możliwość pojawienia się problemów z komunikacją i koordynacją wewnętrzną,
- nie wywiązywanie się ze swoich obowiązków lub wykonywanie ich w sposób niekompetentny.
Operator logistyczny w łańcuchu dostaw
Musimy wiedzieć też o innej ważnej rzeczy. Otóż istnieje kilka typów firm przewozowych. Operatorzy logistyczni oferują różny zakres usług, a przez co pojawią się również rozmaite warunki współpracy. Znajomość konkretnych typów pomoże nam szybciej odnaleźć, jakie rodzaje czynności z zakresu logistyki chcemy zlecić i jakie wiążą się z tym koszty. Wyróżniamy następujących operatorów logistycznych:
- 1 PL (First Party Logistics): są to operatorzy wewnętrzni, wykonujący usługi logistyczne w ramach przedsiębiorstwa. To podstawowa forma logistyki własnej;
- 2 PL (Second Party Logistics): operatorzy świadczący działania wewnątrz firmy, ale także łączy ją z innymi ogniwami łańcuchów dostaw. Typ 2PL zajmuje się też magazynowaniem i transportem;
- 3 PL (Third Party Logistics): operatorzy logistyczni wyróżniający się znacznie szerszym zakresem usług niż dwa poprzednie typy: oferują spedycję, transport, magazynowanie, kompletacja, co-packing;
- 4 PL (Fourth Party Logistics): usługi oferowane przez operatora logistycznego są przeznaczone dla firm z rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Przedsiębiorstwo przewozowe zajmuje się rozmaitymi procesami w ramach rozbudowanych sieci dostaw. Operator 4 PL jest ogniwem koordynującym pomiędzy klientem, a jego innymi dostawcami usług logistycznych;
- 5 PL (Fifth Party Logistics): to operatorzy logistyczni, do których zadań należy mapowanie i reengineering (metoda mająca na celu gruntowne przekształcanie procesów przedsiębiorstwa) łańcuchów dostaw, a także zarządzanie rozbudowanym systemem dystrybucji. To stosunkowo nowa koncepcja świadczenia usług w branży logistycznej.
Jak znaleźć dobrego operatora logistycznego?
Powierzenie zadań logistycznych zewnętrznej firmie będzie bardzo dobrym krokiem dla wielu przedsiębiorców, którzy prężnie rozwijają swój biznes. Jednak znalezienie fachowego operatora logistycznego, jaki profesjonalnie i sprawnie wywiąże się z obowiązków, to bez wątpienia nie lada wyzwanie. W końcu nie chcemy tracić czasu i ponosić wysokich kosztów, współpracując z nierzetelnymi partnerami. Zanim rozpoczniemy poszukiwania najlepszego operatora logistycznego, musimy w pierwszej kolejności zidentyfikować potrzeby własnego przedsiębiorstwa. Wówczas możemy porównać je z różnymi ofertami firm logistycznych. Gdy dany zakres usług nas zainteresuje — również pod kątem ceny, warto przeanalizować doświadczenie podwykonawcy i sprawdzić jego referencje. Obecnie w Internecie uda nam się znaleźć opinie o każdej firmie i dowiemy się też o jej dotychczasowych realizacjach. Wstępnie wybranego operatora logistycznego warto zapytać o: koszt i bezpieczeństwo dostaw, realizowane usługi dodatkowe, stosowane technologie czy wreszcie o obsługę procesu reklamowania towarów. Pamiętajmy, że oddelegowanie czynności logistycznych zewnętrznej firmie ma nie tylko usprawnić funkcjonowanie Twojego biznesu, ale także powinno wpłynąć pozytywnie na zadowolenie klientów. Przyśpieszenie łańcucha dostaw sprawia, że zamówienia są realizowane znacznie sprawniej. To właśnie błyskawiczna dostawa towarów znacząco wpływa na sukces sklepu internetowego w branży e-commerce. Stawiaj tylko na sprawdzonych i rzetelnych operatorów!