Efektywna dystrybucja towaru byłaby niemożliwa bez profesjonalnych usług kurierskich. To właśnie od pracy dostarczycieli zależy doręczenie konkretnego produktu do finalnego nabywcy. Warto nieco bliżej zastanowić się nad znaczeniem kuriera w kontekście całego kanału dystrybucji.
Kanał dystrybucji – definicja
Na początku należy poznać ogólną definicję kanału dystrybucji. Pod tym sformułowaniem kryje się zbiór wszystkich podmiotów, które biorą udział w dostarczaniu produktu do odbiorcy finalnego. Kanałem dystrybucji określa się całą drogę danego towaru, z uwzględnieniem wszystkich pośredników – ich liczba jest zależna od specyfiki danego sklepu internetowego i realizowanego planu logistycznego.
Podstawowe podmioty w kanale dystrybucji
Obecnie można wyróżnić trzy główne podmioty, które wchodzą w zakres szeroko pojętego kanału dystrybucji.
- Pierwszy z nich obejmuje osoby, które sprzedają i nabywają konkretne produkty lub usługi. Do tej grupy zalicza się producentów i konsumentów – zarówno kupców hurtowych, jak i klientów indywidualnych.
- Drugim z podmiotów są przedstawiciele handlowi oraz agenci.
- Ostatnią grupę stanowią firmy i osoby mające bezpośredni wpływ na przebieg procesu dostarczania. Można do niej zaliczyć między innymi firmy kurierskie, banki, czy nawet agencje reklamowe.
Kanały dystrybucji – podstawowa klasyfikacja
Kanał dystrybucji może być pośredni lub bezpośredni – warto nieco bliżej zapoznać się z tym podziałem. Co oznacza w praktyce? Pamiętaj także, że dokonując ostatecznej klasyfikacji, należy wziąć pod uwagę uczestników, którzy są niezbędni do dostarczenia produktu klientowi końcowemu.
Czym jest kanał bezpośredni?
W niektórych przypadkach usługi kurierskie nie są niezbędne, aby zapewnić klientom dostęp do produktów. Przykładem jest kanał bezpośredni, który dotyczy tylko dwóch stron – producenta oraz nabywcy. Jak to wygląda w praktyce? Nie są wymagani pośrednicy w kanałach dystrybucji, ponieważ to producent dostarcza asortyment do klientów końcowych. Taka sytuacja ma miejsce na przykład w sklepach stacjonarnych, które nie realizują sprzedaży online z dostawą kurierem. Po prostu klient przychodzi do sklepu, wybiera dany produkt i go kupuje.
Na czym polega kanał pośredni?
Przeciwieństwem do kanału bezpośredniego jest kanał pośredni. W tym przypadku produkty docierają do finalnych konsumentów dzięki usługom pośredników. Stoją oni między producentem a końcowym klientem, wspomagając proces realizacji transakcji. Dystrybucja pośrednia obejmuje przede wszystkim podmioty odpowiedzialne za realizację usług logistycznych i transakcyjnych, ale mogą to być także pośrednicy wspomagający. Kanały pośrednie rozróżnia się, biorąc pod uwagę liczbę pośredników. Jeśli w grę wchodzi tylko jeden podmiot, mamy do czynienia z kanałem pośrednim krótkim. Analogicznie w przypadku większej liczby pośredników możemy mówić o kanale pośrednim długim.
Kanały dystrybucji w praktyce
Obecnie coraz więcej podmiotów decyduje się na rozprowadzanie produktów lub usług z wykorzystaniem więcej niż jednego kanału dystrybucji. W ramach tzw. omnichanell firmy stosują zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie metody. Aby lepiej zrozumieć ten mechanizm, wystarczy przyjrzeć się działaniom podmiotów zajmujących się sprzedażą różnych towarów. Wielu właścicieli sklepów zaczyna swoją karierę w branży handlowej od założenia stacjonarnych punktów sprzedaży, w których klienci mogą bezpośrednio nabyć konkretne produkty. Z czasem usługi zwykłych sklepów zostają uzupełnione o wirtualną platformę sprzedażową, aby dotrzeć do jeszcze większego grona klientów, którzy nie mieszkają w danym mieście. W efekcie potencjalny konsument może kupić produkt zarówno bezpośrednio w punkcie sprzedaży, jak i online.
Czy korzystanie z kilku kanałów dystrybucji jest opłacalne?
Jeśli właściciel sklepu decyduje się rozprowadzać swoje towary dwoma kanałami dystrybucji, może znacznie zwiększyć swoją sprzedaż. Oczywiście ważne jest, aby dokładnie zastanowić się nad logistyką całego przedsięwzięcia. W przypadku poszerzenia działalności o sklep internetowy należy opracować sposoby dostarczania produktów zamawianych przez klientów. Dla platform sprzedażowych działających online kurier stanowi bardzo ważne ogniwo w kanale dystrybucji. W większości sklepów za przesyłkę płaci sam nabywca, więc sprzedawca nie ponosi kosztów związanych z korzystaniem z usług kurierskich. W efekcie założenie internetowej platformy sprzedażowej jest bardzo opłacalną inwestycją. Zamówienia można wysyłać z dowolnego miejsca, dlatego nie trzeba wynajmować magazynu. Koszty prowadzenia sklepu internetowego są bardzo niskie, a przy tym znacząco poprawia się sprzedaż. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na omnichannel.
Usługi kurierskie a dystrybucja produktów
Kurier odgrywa znamienną rolę w kanale dystrybucji, odpowiadając za dostarczenie produktu do odbiorcy. Należy zatem dokładnie zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z konkretnymi firmami kurierskimi. Warto wziąć pod uwagę szybkość realizacji usługi. Dla potencjalnego odbiorcy bardzo ważne jest maksymalne skrócenie czasu oczekiwania na przesyłkę. Właściciel sklepu musi zatem korzystać z pośrednich kanałów dystrybucji, aby spełnić oczekiwania nabywcy. Istotną kwestią jest nie tylko szybkość dostarczenia paczki, ale także wybór kilku form dostawy.
Dlaczego warto korzystać z różnych metod dostawy?
Opracowując logistyczną sferę działalności sklepu online, należy wybrać odpowiednie kanały dystrybucji towaru. Warto zapewnić nadawcy kilka form dostawy. Zazwyczaj sklepy internetowe oferują dostarczenie paczki pod wskazany adres oraz do wybranego punktu odbioru. Każdy, kto jest potencjalnym konsumentem, może sam wybrać optymalną formę dostarczenia do niego zamówienia. Należy podkreślić, że obecnie coraz więcej klientów rezygnuje z tradycyjnego dostarczenia paczki pod wybrany adres zamieszkania (przede wszystkim, dlatego że nie chcą czekać pół dnia na kuriera). Korzystniejszą opcją będzie wtedy możliwość odebrania jej w wybranym Paczkomacie. Dzięki temu nie muszą oczekiwać na przyjście dostawcy, tylko sami odbierają swoje zamówienie w dogodnym czasie.
Płynne działanie kanałów dystrybucji – od czego zależy?
Sukces danego sklepu internetowego zależy od płynnej współpracy pomiędzy kolejnymi pośrednikami w kanale dystrybucji. Przedsiębiorca musi zadbać o wiele kwestii, w tym szybkie dostarczanie towaru bezpośrednio od producenta. Powinien opracować plan dostarczania asortymentu do klientów, wybierając odpowiednie formy dostawy. Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług zewnętrznego operatora w ramach fullfilment. Mogą one dotyczyć wyłącznie sklepu internetowego, w którym sprzedawane są inne produkty niż w punkcie stacjonarnym. Dzięki usłudze fullfilment sprzedawca nie musi martwić się dostarczeniem towaru do klienta. Zewnętrzna firma, za pomocą pośrednich kanałów dystrybucji, gwarantuje kompleksowe wsparcie z tego zakresu. Asortyment może być wysyłany bezpośrednio od producenta, z magazynu lub z innego punktu wskazanego przez właściciela sklepu.
Podsumowanie
Niezależnie od tego, czy wybierzesz pośredni lub bezpośredni kanał dystrybucji swoich usług, najważniejsze jest efektywne dostarczenie produktu do klienta. Zastanów się nad logistyką swojego sklepu internetowego i wybierz odpowiednie usługi przewoźników. Postaw na zadowolenie klientów!