Paczkomaty InPost zrewolucjonizowały rzeczywistość i sprawiły, że czynność, jaką jest odbiór przesyłki, stała się bardzo prosta i przyjemna. Już nie musisz śledzić przesyłek na stronach firm kurierskich i zwalniać się z pracy po to, by odebrać paczkę z rąk kuriera albo na poczcie. Paczkomat masz blisko domu lub firmy i możesz w każdej chwili, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu korzystać z jego skrytek. Jak odebrać paczkę z Paczkomatu? Oto krótki poradnik.
Jak działa i do czego służy Paczkomat?
Paczkomat to automatyczna maszyna, za pomocą której możesz zarówno odbierać, jak i nadawać przesyłki, paczki oraz listy. Urządzenie składa się z systemu zróżnicowanej wielkości, zamykanych skrytek na paczkę, połączonych z intuicyjnym, dotykowym lub guzikowym panelem sterowania. Aktualnie Paczkomaty stały się nieodłącznym elementem krajobrazu polskich miast i wsi. Przez co odbiór przesyłki stał się jeszcze łatwiejszy!
Odbiór paczki z Paczkomatu
InPost, żeby wyjść na przeciw oczekiwaniom wielu Klientów, oferuje również specjalną aplikację mobilną. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą szybko dowiedzieć się, co dzieje się z paczką. W aplikacji otrzymujesz informacje oraz powiadomienia, dotyczące:
- statusu przesyłek (weryfikujesz, gdzie aktualnie znajduje się Twoja paczka),
- kodu odbioru paczki,
- terminu odbioru przesyłek,
- masz informacje na temat przełożenia odbioru,
- opcji zwrotu, nadania paczek i kontaktu z obsługą techniczną InPostu.
Instrukcja odbioru paczki z Paczkomatu
Kiedy na zakupach internetowych zamawiasz jakiś produkt online i wybierasz opcję dostawy Paczkomaty, to w ciągu zaledwie dwóch dni roboczych (czasami wystarczy jeden) możesz spodziewać się paczki. W momencie, gdy kurier umieści przesyłkę w Paczkomacie, dostajesz powiadomienie w formie:
- wyskakującego komunikatu w aplikacji na smartfonie,
- wiadomości tekstowej SMS lub e-mail.
Wiadomość powinna zawierać kod odbioru przesyłki, opcjonalnie kod QR i szczegółowe dane, dotyczące lokalizacji i numery Paczkomatu. W jaki sposób możesz odebrać paczkę ? Masz 3 metody do wyboru:
- Otwórz skrytkę zdalnie, używając aplikacji na smartfonie (telefon i Paczkomat współpracują ze sobą dzięki funkcji lokalizacji urządzeń GPS),
- Odbieranie paczek przy użyciu kodu QR i skanera Paczkomatu,
- Wpisanie na klawiaturze numerycznej Paczkomatu numeru telefonu i 6-cyfrowego kodu odbioru paczek.
Jeśli bardzo się spieszysz, a kolejka przed Paczkomatem jest długa, dostarczoną paczkę odbierzesz zdalnie, bez podchodzenia do panelu maszyny. Jak to zrobisz? Korzystając z opcji: otwórz zdalnie lub skanując kod QR. Wybierz metodę otwierania skrytek, która odpowiada Ci najbardziej i korzystaj z Paczkomatu tak, jak lubisz.
Odbiór paczki z Paczkomatu zdalnie
Na czym polega zdalne odbieranie przesyłek w usłudze Paczkomatów InPost? Jest to innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu nie musisz dotykać panelu ani tracić czasu na ręczne wpisywanie numeru telefonu oraz kodów odbioru. Kiedy znajdujesz się w pobliżu Paczkomatu, w aplikacji InPost Mobile klikasz opcję: otwórz skrytkę zdalnie i już po kilku sekundach możesz odebrać przesyłkę. W aplikacji znajdziesz też graficzną podpowiedź z informacją, w której skrytce znajduje się Twoja przesyłka.
Kod QR do Paczkomatu: jak go skanować?
Każdy Paczkomat ma wbudowany skaner, przeznaczony do odczytu kodów QR. Kod otrzymujesz za pośrednictwem aplikacji na telefonie i ma on postać czarno-białego kwadratu z unikatowym kodem kreskowym. Jak odebrać paczkę przy użyciu skanera? Jest to możliwe tylko wówczas, gdy znajdujesz się blisko czytnika. Zbliżasz do skanera smartfon z otwartą aplikacją InPost tak, by wiązka lasera objęła wyświetlacz Twojego telefonu wraz z kodem odbioru. Odczyt kodu trwa niecałą sekundę i już po chwili możesz odebrać przesyłkę z wyznaczonej skrytki.
Jak wyszukać najbliższy Paczkomat?
Być może należysz do osób, które jeszcze nie miały okazji zamówienia przesyłki do Paczkomatu. A może po prostu chcesz wybrać inny punkt dostawy. Zatem przydatna będzie dla Ciebie wyszukania najbliższego Paczkomatu. Informacje na temat lokalizacji Paczkomatów można znaleźć na:
- stronie firmy InPost,
- w aplikacji,
- w podpowiedziach systemu sprzedażowego sklepu, w którym robimy zakupy online.
Ilość Paczkomatów stale się zmienia i są one coraz bardziej dostępne. Jeśli więc lubisz zamawiać rzeczy przez Internet i odbierać paczki w dogodnych dla Ciebie godzinach, wybierz najbliższy Paczkomat, wpisując na stronie InPost kod pocztowy miejscowości, w której się znajdujesz. Nie znasz kodu pocztowego? To również żaden problem, wystarczy bowiem, że włączysz w telefonie lub na komputerze funkcję: użyj mojej lokalizacji. Prawda, że proste i wygodne?
Aplikacja InPost Mobile do odbioru Twoich paczek
Nie musisz mieć komputera, by móc odebrać paczkę z Paczkomatu. Skorzystaj ze smartfona i za pośrednictwem sklepu Google Play, App Store lub Huawei AppGallery ściągnij aplikację InPost Mobile do kompleksowego zarządzania Twoimi przesyłkami. Jest to wielofunkcyjna, darmowa aplikacja, dzięki której uzyskujesz pełną wiedzę na temat swoich paczek. Posługując się aplikacją InPost Mobile, sprawdzisz:
- czy sprzedający w sklepie internetowym przygotował już Twoje zamówienie,
- czy paczka została już przyjęta w oddziale i czy jest już w drodze do Paczkomatu,
- numer przesyłki i kod odbioru,
- dane nadawcy.
Jeśli nie wiesz, jak odebrać paczkę lub otworzyć skrytkę zdalnie, w aplikacji znajdziesz również wszystkie niezbędne wskazówki i instrukcje.
Jaki czas na odbiór paczki z Paczkomatu?
Ile masz czasu na odbiór paczki z Paczkomatu InPost? Standardowy czas przechowywania paczki w skrytce wynosi 48 godzin. W wyjątkowych sytuacjach, takich jak: awaria Paczkomatu lub ogłoszenie rządowego alertu RCB i odgórnych zaleceń pozostania w domu, firma kurierska automatycznie wydłuża okres odbioru przesyłek o kolejne godziny. O każdej zmianie terminu dowiadujesz się za pośrednictwem aplikacji lub powiadomień SMS na swoim telefonie oraz mailowo.
Przedłużenie czasu odbioru przesyłki: kiedy jest możliwe i jak to zrobić?
Co zrobić w sytuacji, gdy jesteś w delegacji albo opiekujesz się chorym dzieckiem i nie jesteś w stanie wyjąć paczki w ciągu dwóch dni? Za pomocą telefonu i aplikacji InPost Mobile możesz bez problemu wydłużyć czas odbioru swojej przesyłki. Oto krótka instrukcja:
- kiedy pozostanie 12 godzin do końca ustalonego terminu odbioru, w aplikacji zobaczysz przycisk: przedłuż,
- po kliknięciu w opcję: przedłuż dokonujesz opłaty zgodnie z cennikiem InPost,
- kiedy transakcja dojdzie do skutku, otrzymasz powiadomienie, że termin odbioru paczki został przedłużony o 24 godziny.
Awaria Paczkomatu: co robić, gdy nie możesz wyjąć przesyłki?
Paczkomaty InPost są wielokrotnie eksploatowane w ciągu dnia i w nocy. To naturalne, że od czasu do czasu na ekranie urządzenia zaczynają pojawiać się błędy lub występują problemy z otwarciem skrytek. Co możesz zrobić, gdy zamówienie utknęło w Paczkomacie? Zanim skontaktujesz się z Biurem Obsługi Klienta, spróbuj wyjąć paczkę zdalnie, klikając opcję: otwórz zdalnie. Jeśli paczka nadal jest niedostępna, posłuż się kodem QR. Kiedy żadne z powyższych rozwiązań nie działa, zadzwoń na infolinię lub opisz problem na internetowym czacie i uzyskaj natychmiastową pomoc konsultanta. Pamiętaj, że w sytuacji wystąpienia awarii Paczkomatu usługodawca wydłuża czas odbioru paczki o dodatkowe godziny.
Udostępnij informację na temat przesyłki i pozwól bliskim odebrać paczkę z Paczkomatu
Dzięki nowoczesnej technologii każdy, komu udostępnisz dane dotyczące przesyłki, może w Twoim imieniu odebrać paczkę z Paczkomatu. W aplikacji InPost, po kliknięciu w poszczególne zamówienia, zauważysz opcję: udostępnij przesyłkę do obserwowania. To funkcja, za pomocą której każda upoważniona przez Ciebie osoba widzi, gdzie znajduje się Twoja paczka. Gdy nie masz czasu, by we własnym zakresie wyjąć paczkę ze skrytki, udostępniasz bliskim kod odbioru i masz pewność, że przesyłka zostanie odebrana w terminie.