Czy wiesz, jak duży wpływ na pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarce Google, mogą mieć niedostępne produkty? Zastanów się, w jaki sposób najlepiej poradzić sobie z tym problemem, aby nie zmniejszyć aktywności na stronie internetowej i nie tracić swoich klientów. Zwróć uwagę zarówno na oczekiwania potencjalnego klienta, jak i na utrzymanie wysokiej pozycji swojego sklepu.
Produkt niedostępny – co to znaczy?
Obecnie niedostępność produktów w sklepie internetowym zazwyczaj jest związana z brakami magazynowymi. W przypadku towarów, które cieszą się dość sporą popularnością lub są po prostu sezonowe, należy brać pod uwagę szybką możliwość wykupienia asortymentu. Ale to nie jedyne sytuacje, czasami niespodziewanie ktoś wykupi dużą ilość albo dostawa się opóźnia, a Ty masz braki na magazynie. W efekcie kolejni konsumenci nie mogą dokonać zakupu i muszą oczekiwać (czasami dość długo) aż produkt będzie ponownie dostępy w sklepie. Zwykle mówimy zatem o tymczasowej niedostępności produktu – znacznie rzadziej mamy do czynienia z sytuacją, gdy towar z różnych przyczyn już nie wraca do sprzedaży. Niekiedy też towary zostają wyprzedane całkowicie i już nie wracają do sklepu.
Reakcja klienta na brak towaru w sklepie internetowym
Z myślą o efektywnym prowadzeniu sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę przede wszystkim oczekiwania potencjalnych klientów. Warto zastanowić się, w jaki sposób mogą zareagować, gdy otrzymają komunikat o niedostępności produktu. Większość klientów po prostu rezygnuje z zakupów i decyduje się na skorzystanie z ofert konkurencji. Może się jednak zdarzyć, że sklep internetowy ma w sprzedaży podobne produkty i wówczas klient decyduje się na zamianę. To ostatnie rozwiązanie jest oczywiście najkorzystniejsze z punktu widzenia właściciela platformy sprzedażowej. Pamiętaj jednak, aby wyjść z taką inicjatywą do klienta. Zaproponuj mi inny produkt, a być może zdecyduje się na taki zastępczy zakup.
Czy klient musi odstąpić od umowy?
Niekiedy klient wciąż jest zdecydowany, aby skorzystać z oferty sklepu internetowego i nie zniechęca go chwilowa niedostępność produktu. Co można zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie z nim szczegółów dotyczących doręczenia towaru w późniejszym terminie. Potencjalny nabywca będzie czekał, aż produkt zostanie sprowadzony przez sklep internetowy i dostarczony zgodnie z wcześniejszą umową. Jeśli byłoby to związane z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami, to sprzedawca będzie zobowiązany do ich uiszczenia, ponieważ wcześniej oferował dany towar.
Świadczenie niemożliwe w e-commerce
W skrajnych przypadkach zdarza się, że sklepy internetowe nie mogą zrealizować konkretnego zamówienia. Jeśli i Ty planujesz własną działalność w e-commerce, musisz wziąć pod uwagę również taką sytuację. Wówczas mamy do czynienia z tak zwanym świadczeniem niemożliwym – klient wciąż chce kupić niedostępny produkt, a sklep nie jest w stanie go dostarczyć. Może tak się zdarzyć na przykład wtedy, gdy współpracująca ze sklepem firma przestała już produkować konkretny asortyment lub zakończono daną współpracę. W tej sytuacji sprzedawca jest zobowiązany zwrócić klientowi pieniądze, a dodatkowo musi liczyć się także z ewentualnymi roszczeniami o odszkodowanie.
Zamówienie internetowe a brak towaru – informacja dla klienta
Właściciele sklepów internetowych powinni dołożyć wszelkich starań, aby pomimo braku produktu skłonić klienta do ponownych odwiedzin danej witryny i nie zniechęcenia się do usług danego sklepu internetowego. W tym celu warto wdrożyć system powiadomień o ponownym udostępnieniu poszukiwanego przez klienta towaru. Jak to działa w praktyce? Wystarczy zaproponować klientowi możliwość wysłania zapytania o dostępność danego produktu na stronie produktowej. Potencjalny nabywca powinien pozostawić w sklepie internetowym swój adres e-mail. Jeśli produkt tymczasowo niedostępny ponownie wróci do sprzedaży, klient automatycznie otrzyma na maila zawiadomienie z tą informacją.
Zarządzanie niedostępnym produktem
Jedną z kluczowych kwestii związanych z prowadzeniem sklepu internetowego jest konieczność utrzymania jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Wpływają na nią między innymi strony przekierowujące do danego produktu. Z tego względu, nawet jeśli jest on niedostępny, lepiej nie usuwać całej podstrony. Wielu właścicieli sklepów internetowych nie jest tego świadomych.
Tymczasem każdorazowe usuwanie stron przekierowujących do niedostępnych produktów może skutkować znacznym obniżeniem współczynnika konwersji. W efekcie takie działanie prowadzi do zmniejszenia przychodów, ponieważ mniej klientów będzie odwiedzać Twój sklep. Należy nauczyć się odpowiedniego zarządzania niedostępnymi produktami i dokładnie analizować prowadzące do nich podstrony.
Sprawdź, czy strona produktu wpływa na ilość odwiedzin sklepu
Dzięki praktycznym narzędziom każdy właściciel sklepu internetowego może dokładnie monitorować ruch generowany przez poszczególne produkty w asortymencie. Przed usunięciem strony z niedostępnym towarem najlepiej zastosować Google Search Console. Za pomocą tego narzędzia można zobaczyć, jak często dana podstrona była odwiedzana przez potencjalnych klientów oraz ile razy wyświetlała się w wyszukiwarce.
Google Analytics
Konwersję poszczególnych stron sprawdzisz także poprzez Google Analytics. Dzięki temu narzędziu możesz przeanalizować, czy produkt niedostępny w sklepie zniechęcił klienta do dalszych odwiedzin, czy też potencjalny konsument pozostał na stronie i zapoznawał się z innymi ofertami. Google Analytics pozwala także zobaczyć, czy ostatecznie doszło do realizacji zamówienia i klient zdecydował się na nabycie określonych produktów.
Witryna internetowa produktu a linki zwrotne
Usuwanie linków do niedostępnych produktów nie jest także zalecane ze względu na możliwość posiadania przez daną podstronę linków zwrotnych. Mają one kluczowy wpływ na ranking sklepu w wyszukiwarce, dlatego nie należy ich tracić. Również w tym przypadku możesz skorzystać z wielu narzędzi, które pozwolą na szybką weryfikację ilości cennych odnośników. Do dyspozycji masz między innymi Ahrefs, Semrush oraz Majestic. Narzędzia są dość proste w obsłudze, umożliwiając szybkie sprawdzenie w internetowym sklepie produktów z linkami zwrotnymi.
Co robić ze stronami z niedostępnymi produktami?
Wyobraź sobie, że Twój potencjalny klient jest zdecydowany na zakup przez Internet. Brak towaru uniemożliwia mu realizację zamówienia, ale mimo wszystko wciąż znajduje się na Twojej witrynie. Być może zdecyduje się na zakup innego produktu lub jedynie zapozna się z aktualną ofertą. Z uwagi na generowanie ruchu przez linki do niedostępnych produktów, najlepiej po prostu wstawić informację o ich tymczasowym braku. W ten sposób unikniesz konieczności usuwania podstron – na to z kolei możesz się zdecydować wyłącznie wtedy, gdy nie generują one żadnego ruchu i nie wpływają na pozycję w rankingu.
Podsumowanie
Jeśli zależy Ci na tym, aby jak najrzadziej doprowadzać do wstrzymania realizacji zamówienia przez brak produktu, zadbaj o odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi. Najlepiej postaw na system zautomatyzowania, aby informacje o dostępności produktów same zmieniały się w czasie rzeczywistym. Pamiętaj także, aby o braku lub ponownej dostępności zawsze informować zainteresowanych klientów!