Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że na rynku powstaje coraz więcej sklepów internetowych, a jednocześnie wzrasta zainteresowanie zakupami online. Klienci stają się również coraz bardziej wymagający i stawiają przede wszystkim na szybką dostawę towarów. Dlatego też coraz więcej sprzedawców internetowych decyduje się na skorzystanie z usług operatorów logistycznych. Z tego artykułu dowiesz się, kim jest operator logistyczny, jakie zadania mu się zleca i w jaki sposób można wykonywać usługi logistyczne.
Operator logistyczny – definicja
W ostatnich latach w handlu elektronicznym powstał nowy obszar działalności określany jako outsourcing logistyki. Polega to na niczym innym, jak zlecaniu przez właścicieli sklepów internetowych zadań związanych z zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, takimi jak magazynowanie towaru czy dostawa. Model ten łączy się z oszczędnością czasu i pieniędzy – odpadają m.in. konieczność wynajmowania hali na magazyn czy zatrudnianie dodatkowych pracowników do obsługi zamówień. Wszystko to wiąże się z optymalizacją łańcucha dostaw między sklepem internetowym a klientem. Takim podwykonawcą jest właśnie operator logistyczny (ang. Logistics Service Provider). Warto wspomnieć, że gdy mówimy o operatorze logistycznym, nie mamy na myśli jednej konkretnej osoby, lecz raczej przedsiębiorstwo lub firmę, która zajmuje się wykonywaniem usług logistycznych.
Zadania operatora logistycznego
Główne zadania operatorów logistycznych wchodzą w zakres działu, jakim jest logistyka dystrybucji. Można podzielić je na kilka zakresów, a pierwszym z nich będzie zarządzanie magazynem – czyli wszelkie działania, które wiążą się z magazynowaniem towaru klienta. Kolejnym z nich jest organizacja dostaw. W skład tych działań wchodzą wszystkie czynności związane z łańcuchem dostaw: zarówno jeśli chodzi o wysyłkę towarów do klientów sklepów internetowych, jak i samo zaopatrywanie magazynu w towary, które dopiero wejdą do sprzedaży. W takiej współpracy operator logistyczny jest jednocześnie dostawcą produktów, ponieważ właściciel e-commerce, dzierżawiąc część lub całość magazynu, zajmuje się tylko sprzedażą internetową.
Kolejna grupa działań to obsługa towarów, czyli przygotowywanie ich do wysyłki, kompletowanie zamówień i pakowanie. Operatorzy logistyczni zajmują się przy tym obsługą zwrotów, a także usługami związanymi z prowadzeniem dokumentacji (listów przewozowych, faktur), rozliczaniem kosztów spedycji czy nawet prognozowaniem popytu. Warto wspomnieć, że podejmując współpracę z operatorem logistycznym, nie trzeba decydować się na cały zakres działań, tylko dostosować ofertę operatora logistycznego do własnych potrzeb.
Rodzaje operatorów logistycznych
Operatorzy logistyczni dzielą się na kilka rodzajów, a klasyfikuje się ich względem liczby i zakresu wykonywanych działań podczas współpracy ze sklepem internetowym. Do najbardziej podstawowej zalicza się model 1PL (In-House Party Logistics), który ogranicza się jedynie do łańcucha dostaw. Podwykonawca odbiera towary od swojego klienta i wynajmuje kierowców, którzy dostarczą zamówienia do konsumentów. W tym przypadku sprzedawca musi dysponować własnym magazynem. Rozszerzeniem tego modelu jest 2PL (Second Party Logistics), w którym operatorzy logistyczni zajmują się magazynowaniem oraz dostawą przesyłek. Sprzedawcy pozostaje jedynie zajmować się kompletowaniem i uzupełnianiem towaru. Z kolei model 3PL (Third Party Logistics) jest pełną ofertą usług logistycznych. Podwykonawca zajmuje się magazynowaniem, wysyłką, a także zamawianiem nowego towaru. Zapewnia również wsparcie techniczne, dlatego tego typu współprace są prowadzone przeważnie w oparciu o umowę długoterminową.
Poza trzema podstawowymi modelami możemy wyróżnić jeszcze dwa dodatkowe, które oferują już pełną gamę działań: nie tylko usługi transportowe czy magazynowe. W skład modelu 4PL (Fourth Party Logistics) wchodzą także zadania związane z optymalizacją dostaw. Poza samym zarządzaniem usługami dostawca usług logistycznych zajmuje się także doradztwem w tym zakresie. Z kolei ostatni model 5PL (Fifth Party Logistics) jest jedną z najnowszych ofert na rynku. Opiera się nie tylko na samym zarządzaniu dostawami czy magazynem, ale przede wszystkim na integracji systemów komputerowych. Model 5PL to wszystkie usługi wchodzące w skład modelu 4PL uzupełnione o działania związane z mapowaniem i reengineeringiem łańcucha dostaw. Polega on na przekształcaniu procesów przedsiębiorstwa tak, aby stały się bardziej efektywne. Dlatego w modelu 5PL kluczowymi elementami są technologie informatyczne i specjalne systemy, które umożliwią koordynowanie działań operatorów logistycznych w czasie rzeczywistym.
Zalety i wady współpracy z operatorem logistycznym
Logistyka w przedsiębiorstwie jest niezbędnym obszarem działalności, jednak nie kluczowym, co sprawia, że outsourcing zyskuje na popularności. Mimo wszystko przed zdecydowaniem się na skorzystanie z usług operatora logistycznego warto poznać nie tylko konkretne korzyści wynikające z takiej współpracy, ale również pewne ograniczenia. Do głównych zalet można zaliczyć oszczędność czasu oraz pieniędzy, które należałoby przeznaczyć na zajmowanie się logistyką sklepu. Ujednolicenie pracy i zlecanie pewnego obszaru działalności profesjonalistom prowadzi do obniżenia kosztów przy jednoczesnym usprawnieniu całego procesu dostaw. Wyższa jakość usług logistycznych przekłada się również na większe zadowolenie klienta. Przy korzystaniu z pomocy operatora logistycznego skraca się czas dostarczenia przesyłki do nabywcy towaru. Operatorzy dysponują także wiedzą na temat rynku i są w stanie prognozować trendy pojawiające się w e-commerce oraz doradzić, jak zoptymalizować cały proces wysyłania i zamawiania produktów do sklepu. Taka współpraca posiada również pewne wady. Przede wszystkim sprzedawca w sklepie internetowym traci bezpośrednią kontrolę nad swoim towarem, a także całą logistyką firmy. Wiąże się to z dużym zaufaniem, którym należy obdarzyć operatora logistycznego – lub po prostu gruntownym przejrzeniem warunków umowy.
Gdy wiesz już, kim jest operator logistyczny, to jako właściciel e-commerce możesz zdecydować, czy warto skorzystać z oferowanej przez dostawcę usługi. Opierają się one nie tylko na łańcuchu dostaw – ich zakres obejmuje także doradztwo, kontrolowanie przepływu informacji czy oferowanie specjalistycznych technologii. Usługi operatorów logistycznych mogą w znacznym stopniu usprawnić procesy przedsiębiorstwa, co ma szansę przełożyć się na zwiększone wyniki sprzedaży.