Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, czy warto zainwestować we własny magazyn, gdzie możesz przechowywać towar, który sprzedajesz? Jeśli posiadasz naprawdę szeroki asortyment, takie rozwiązanie może okazać się niezbędne i niezwykle wygodne. Musisz pamiętać, że odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi i procesami logistycznymi ma kluczowy wpływ na obroty Twojego sklepu. Sprawdź, co musisz wiedzieć o magazynach sklepów internetowych i dlaczego to takie istotne!
Kiedy posiadanie magazynu sklepu internetowego nie jest konieczne?
Zanim zdecydujesz się wynająć magazyn, zastanów się, czy rzeczywiście jest on niezbędny dla Twojego biznesu e-commerce. Pamiętaj, że jego utrzymywanie będziesz musiał wpisać w swoje koszty stałe, co może wiązać się ze znacznymi wydatkami. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność w branży e-commerce i nie masz jeszcze zbyt wielu zamówień, nie musisz decydować się na zewnętrzne magazynowanie. Na początkowym etapie z pewnością uda Ci się przechowywać produkty w domu np. w dodatkowym pokoju lub garażu, uzupełniając braki zgodnie z bieżącymi zamówieniami i potrzebami potencjalnego klienta Twojego e-sklepu. Z magazynu bardzo często rezygnują podmioty specjalizujące się w sprzedaży dóbr luksusowych. W tym przypadku właściciele sklepów internetowych stawiają na inny proces logistyczny. Decydują się na sprowadzanie konkretnego produktu dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta.
Sklep internetowy bez magazynu – postaw na dropshipping
Czy wiesz, że prowadząc sklep internetowy, nie musisz osobiście pakować i wysyłać każdego zamówienia? Wystarczy skorzystać z rozwiązań gwarantowanych przez tak zwany dropshipping. Pod tą nazwą kryje się wysyłanie towaru przez dostawcę, bezpośrednio do klienta końcowego. To świetne rozwiązanie, jeśli na przykład nie masz czasu na nadawanie przesyłek i chcesz pogodzić prowadzenie sklepu internetowego z inną pracą. W tym modelu logistycznym z łatwością zapewnisz swoim klientom płynność w przesyłaniu zamówionych przez nich produktów. W praktyce oznacza to, że nie musisz inwestować w wynajem magazynu, co stanowi dodatkową zaletę i oszczędność. Jednocześnie masz szansę szybko zweryfikować, które towary cieszą się największym zainteresowaniem, aby na tej podstawie na bieżąco zmieniać asortyment sklepu. Praktycznie, w ramach dropshippingu możesz nadawać zamówienia z każdego miejsca – Twój sklep nie musi posiadać siedziby. To też idealna opcja dla osób, które chcą prowadzić własny e-commerce, mieszkając w innym kraju.
Jakie minusy ma dropshipping?
Pomimo wielu atutów, dropshipping nie jest idealnym rozwiązaniem w e-commerce. Szczególnie, gdy zależy Ci na wyróżnieniu. Co prawda jest to tańsze rozwiązanie, ale z racji tego, że jako sprzedawca bardzo często nie masz produktów pod ręką, to oferty bazują na gotowych zdjęciach i opisach. Często wielu sprzedawców ma ten sam towar, przez co klient wybiera z wielu ofert i nie zawsze trafi na Twoją, jeśli Twój e-sklep się nie wyróżnił. Mogą się pojawić też problemy z przesyłkami, gdzie np. klient zamiast na magazyn wyśle paczkę na Twój adres. Ciężko również o personalizacje zamówień. Pomimo tych kluczowych wad, w wielu kwestiach ten model logistyczny stanowi dobre rozwiązanie. Warto wspomnieć chociażby o zapewnieniu klientom szybkiej i taniej wysyłki – dostawca nawiązuje współpracę z firmami kurierskimi na bardzo korzystnych warunkach.
Fulfillment – kiedy jest dobrym rozwiązaniem dla Twojego e-commerce?
Zależy Ci na kompleksowym wsparciu w obsłudze Twojego sklepu internetowego? W takim przypadku możesz zdecydować się na fulfillment. Za tą nazwą kryją się kompleksowe usługi logistyczne, które zostają powierzone firmie zewnętrznej. Możesz zdecydować się na pomoc w zakresie przygotowywania paczek do wysyłki, bieżącego przyjmowania wymian i reklamacji, obsługi technicznej Twojego sklepu oraz obsługi klientów. Co ważne, fulfillment obejmuje także magazynowanie towaru dla sklepu internetowego. W praktyce, zyskujesz gwarancję, że Twoje produkty są bezpiecznie przechowywane w odpowiednich warunkach, a Ty nie musisz martwić się ani ich składowaniem, ani pakowaniem. Obecnie sprzedawcy często stawiają na ten model logistyczny, dzięki któremu mogą poświęcić czas wyłącznie na rozwój firmy.
Magazyn sklepu internetowego – kiedy warto go mieć?
Niekiedy organizacja magazynu sklepu internetowego jest priorytetem w kontekście efektywnie prowadzonego biznesu e-commerce. W dodatkową przestrzeń do magazynowania produktów powinny zainwestować firmy, które mogą pochwalić się bardzo zróżnicowanym asortymentem. Jeśli w danym sklepie internetowym towar jest wysyłany od ręki, konieczne jest wynajęcie pomieszczeń do jego bezpiecznego przechowywania. To świetne rozwiązanie przede wszystkim dla tych przedsiębiorców, którzy na co dzień współpracują z wieloma hurtownikami. W tym przypadku każdorazowe transakcje z hurtownikami są w efekcie mniej opłacalne niż utrzymywanie własnego magazynu.
Logistyka sklepu internetowego
Oczywiście w każdym sklepie internetowym bardzo ważną kwestią jest logistyka. Decydując się na magazyn, należy dokładnie zastanowić się nad polityką składowania produktów. Niektóre towary mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem klientów, więc nie jest konieczne nabywanie większej ilości. Dobrze zorganizowany magazyn szybko zacznie przynosić konkretne zyski w kontekście prowadzenia e-sklepu.
Własny magazyn a szybka wysyłka produktów
Warto zdecydować się na własny magazyn dla e-sklepu, jeśli zależy Ci na maksymalnym przyspieszeniu realizacji zamówień. Dzięki niemu będziesz miał stały dostęp do towarów, co pozwoli na ich bieżące wysyłanie do klienta. Jest to szczególnie ważne, jeżeli chcesz, aby Twój sklep internetowy cieszył się popularnością ze względu na błyskawiczną realizację zamówień. Musisz pamiętać jednak, aby zatrudnić odpowiednie osoby, które wyrobią się z zadaniami i zadbają o bezpieczeństwo paczki. Czy wiesz, że wielu klientów rezygnuje z zakupu, jeśli nie mogą liczyć na natychmiastową wysyłkę? Dostęp do magazynu okaże się w tym zakresie priorytetem i może pomóc Ci pokonać konkurencję w Twojej branży.
Korzyści z prowadzenia własnego magazynu
Z myślą o przyspieszeniu realizacji zamówień w sklepie internetowym warto zdecydować się na własny magazyn. Chociaż wiąże się on z dodatkowymi kosztami utrzymania, jednocześnie stanowi gwarancję wielu dodatkowych korzyści. Prowadząc magazyn, możesz na bieżąco sprawdzać, jaki rodzaj asortymentu cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów. Dzięki niemu masz szansę dokładnie monitorować aktualny stan towarów i z odpowiednim wyprzedzeniem sprowadzać produkty, na które jest szczególne zapotrzebowanie. W e-commerce bardzo ważna jest ogólna logistyka sklepu internetowego. Własny magazyn pomaga sprzedawcy w szybkim wysyłaniu zamówień. Dzięki niemu łatwiejsza jest także obsługa zwrotów. Pamiętaj, że w e-sklepach klienci mają prawo do zwrócenia kupionego towaru bez podania przyczyny – składowanie produktów w magazynie również w tym kontekście okaże się dodatkowym ułatwieniem, ponieważ zamówienie zostanie zwrócone bezpośrednio do magazynu.
Sklep internetowy z magazynem – dodatkowe koszty
Jakie koszty wiążą się z przechowywaniem sprzedawanych towarów w magazynie? Przede wszystkim musisz zadbać o zabezpieczenie swoich produktów. Towar wysyłany do klienta nie może być uszkodzony, dlatego w magazynie muszą panować odpowiednie warunki.
Odpowiednie przygotowanie magazynu
Jeśli przygotowujesz swój magazyn, to musisz pamiętać o odpowiednim wyposażeniu. Oznacza to nie tylko odpowiednie regały i zabezpieczenia, ale też kamerę. Związane jest to z kompletowaniem zamówień. Niekiedy klienci piszą, że czegoś nie dostali. Tylko za sprawą nagrania masz możliwość weryfikacji. Pamiętaj również, że nie każde pomieszczenie sprawdzi się do składowania towarów. Aby zapewnić konsumentom błyskawiczną wysyłkę, musisz także zadbać o jak najlepszą logistykę. Warto zainwestować w specjalistyczne oprogramowanie do monitorowania zamówień, dzięki któremu bieżące wysyłanie paczek okaże się znacznie łatwiejsze. Sklepy internetowe często inwestują także w usługi firmy ochroniarskiej, aby zabezpieczyć produkty na wypadek kradzieży.
Podsumowanie
Zadbaj o szybką realizację zamówień i przekonaj się, z jakimi atutami wiąże się wysyłka produktów bezpośrednio z własnego magazynu. Zastanów się, czy stać Cię na wynajem dodatkowej powierzchni i opracuj odpowiednią logistykę swojego sklepu internetowego.