Polacy od kilku lat coraz chętniej decydują się na płatności bezgotówkowe. Trend dotyczy nie tylko zakupów stacjonarnych, ale również tych dokonywanych w internecie. Zmiany zachodzą również w metodach opłacania zamówień. Przy wyborze płatności za pobraniem pojawiła się opcja płatności kartą. Teraz odbiorca przesyłki nie musi mieć dokładnie odliczonej kwoty w gotówce: wystarczą karta i zbliżenie do terminala. Z tego artykułu dowiesz się, jak płacić kartą za pobraniem i czy najczęściej wybierana przez Ciebie firma kurierska oferuje takie płatności przy odbiorze zamówienia u kuriera.
Innowacyjne metody płatności a bezpieczeństwo
Zróżnicowana oferta metod płatności w sklepie internetowym to jeden z czynników, które przyciągają internautów do danego sklepu. Jest to o tyle ważne, że różne grupy wiekowe będą wybierały różne metody opłacania zamówień. Inne potrzeby będą miały osoby młodsze, a jeszcze inne seniorzy. Ponadto wraz z postępem technologii i rozwojem branży e-commerce pojawiają się nowe innowacyjne metody płatności, takie jak BLIK czy płatności mobilne (płatności NFC czy HCE za pomocą telefonu) – w ich kontekście płacenie kartą można uznać za „tradycyjną” metodę. Banki natomiast już od dawna dbają o odpowiednie zabezpieczenie płatności bezgotówkowych. Naprzeciw klientom i ich potrzebom wychodzą również niektóre serwisy sprzedażowe (w tym najpopularniejszy Allegro.pl), które oferują konsumentom pomoc w przypadku problemów z płatnością oraz zwrotu 100% kosztów dla transakcji do 10 tys. złotych w ramach Programu Ochrony Kupujących Allegro.
Płatność za pobraniem – na czym polega?
Choć płacenie za pobraniem nie należy do najpopularniejszych rozwiązań (według badań Gemius „E-commerce w Polsce 2021” za najchętniej wybierane metody płatności uważa się szybkie przelewy, płatności mobilne oraz przelewy tradycyjne), wciąż jest opcją wybieraną przez część internetowych konsumentów, których potrzeb nie należy lekceważyć. Zasadniczo klient sklepu internetowego ma dwie opcje opłacania zamówień: płatność elektroniczna (online) lub płatność przy odbiorze. Przez dłuższy czas druga opcja łączyła się z koniecznością posiadania gotówki, i to w dokładnie odliczonej kwocie, ponieważ kurierzy nie zawsze mieli z czego wydawać resztę. Przy zamawianiu produktów za pobraniem zamówienie zostaje jedynie złożone w sklepie internetowym, a jego opłacenie odbywa się w momencie przekazania paczki przez kuriera lub w punkcie odbioru. Zupełnie inaczej jest w przypadku płatności online, których dokonuje się w internecie, od razu po finalizacji zamówienia (tzw. opłata z góry).
Płatność kartą u kuriera – w jakich firmach?
W ostatnich latach coraz więcej firm kurierskich wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i wyposaża swoich kurierów w terminale płatnicze. Dzięki temu klienci przy odbiorze zamówienia mogą, zamiast gotówką, zapłacić kartą płatniczą. Firma, która obecnie włączyła do swoich usług takie płatności, to m.in. InPost.
Kurier za pobraniem – płatność kartą
Płacenie za przesyłkę dopiero przy jej odbiorze było powszechne w czasach, gdy transakcje bezgotówkowe jeszcze nie były popularne. Metoda ta była zabezpieczeniem na wypadek, gdyby zamówiony towar nie dotarł lub był niezgodny z zamówieniem. Obecnie jednak coraz więcej Polaków rezygnuje z posiadania gotówki i przerzuca się na innowacyjne metody płacenia. Jak zapłacić za przesyłkę u kuriera za pomocą karty? W bardzo prosty sposób. Kurier, który przywiezie Twoją przesyłkę, będzie wyposażony w terminal płatniczy, dzięki czemu zapłacisz u niego za pomocą karty VISA lub Mastercard. W zakres usługi wchodzi także BLIK. Zamiast gotówki (czy nawet karty) wystarczy czasem telefon, ponieważ przy pomocy terminala można również dokonywać płatności mobilnych.
Z płatnością kartą u kuriera związane są pewne zasady, które indywidualnie ustala firma kurierska. Niektóre z nich stosują dodatkową opłatę za korzystanie z usługi, jednak przeważnie ta konieczność stoi po stronie właściciela sklepu internetowego, z którym podejmuje współpracę. Konsument nie musi wtedy nic dopłacać, ponieważ opłata jest już wliczona w koszty przesyłki. Inną ważną kwestią jest to, że aby klient mógł zapłacić za pomocą karty lub telefonu przy dostawie kurierem, konkretny sklep internetowy musi mieć podpisaną umowę z firmą kurierską na taką usługę. Nie oznacza to jednak, że każdy konsument musi sprawdzać sprzedawcę – powinien zostać o tym poinformowany przez sprzedawcę lub samego dostawcę.
Kurier InPost – płatność kartą przy odbiorze przesyłki
Jak już wcześniej wspomniano, InPost jest jedną z firm, która jako pierwsza wprowadziła do swoich usług możliwość płacenia kartą u kuriera. Usługa ta funkcjonuje już od 2017 roku, kiedy to InPost umożliwił płacenie za pomocą karty lub smartfonu podczas odbioru przesyłki. Wprowadzenie nowej metody płacenia za pobraniem było krokiem, który miał ułatwić klientom InPost korzystanie z ich usług i zwiększyć zasięgi działania. Na pozostałe firmy niewątpliwie miała wpływ nie tylko rosnąca konkurencja, ale również pandemia w 2020 roku, kiedy płacenie gotówką było niewskazane. Teraz przy odbieraniu paczek u kuriera InPost można płacić za pomocą karty tradycyjnej lub zbliżeniowej, a także wykorzystując smartfon z aplikacją bankową lub usługą Apple Pay.
Płatność kartą u kuriera to wyjście naprzeciw potrzebom klienta. Coraz mniej osób korzysta z gotówki, a płacenie kartą przy odbiorze paczki pozwala również zaoszczędzić czas, który trzeba by było poświęcić na pójście do bankomatu. Płacenie kartą u kuriera przebiega tak samo, jak płacenie za zakupy w sklepie stacjonarnym – jest to więc szybka i wygodna metoda na to, aby zapłacić za przesyłkę za pobraniem.