W branży e-commerce terminowa wysyłka towaru z magazynu do klienta jest jednym z głównych filarów owocnej współpracy. Kiedy Twój sklep ma problemy logistyczne, a kupujący nie otrzymują paczek w deklarowanym terminie, otrzymujesz negatywne opinie, a Twoja sprzedaż spada. Dowiedz się, co możesz zrobić, by uniknąć problemów związanych z wysyłką towarów.
Klient doinformowany to klient zadowolony!
Nie jest żadną tajemnicą, że istnienie i sukces sklepu internetowego zależy w dużej mierze od odpowiedniej komunikacji z klientem. Kupujący oczekują od Ciebie precyzyjnych, rzetelnych informacji. Chce wiedzieć, jak szybko paczka do niego dotrze. Istotna też jest możliwość wyboru preferowanej firmy kurierskiej. Im więcej ma opcji, tym lepiej!
Podawaj dokładny czas dostawy towaru
Zawsze mówi klientowi, kiedy dokładnie dotrze jego paczka. Pod żadnym pozorem nie warto oszukiwać. Jeśli masz dużo zamówień i doskonale wiesz, że nie jesteś w stanie wysłać klientom paczek w proponowanym terminie, to napisz o tym szczerze. Najlepiej wyślij wiadomość email z informacją, kiedy dany produkt zostanie faktycznie wysłany. Wytłumacz, co na to wpływa i przeproś za nadmierne oczekiwanie. Pamiętaj, że jeśli mówiłeś, że wysyłka to jeden dzień, a wyślesz produkt po trzech, dodatkowo bez żadnej informacji, to klient może się zdenerwować. Najpewniej podzieli się negatywną opinią. Jeśli będziesz szczerzy, to zbudujesz wiarygodność marki i zdobywasz lojalnych klientów.
Umiejętne zarządzanie magazynem to podstawa w e-handlu
Niejeden właściciel e-sklepu poległ i musiał zakończyć przygodę z e-biznesem ze względu na błędne zarządzanie magazynem. Niezbędny jest do tego odpowiedni teren, zaufani pracownicy i dobry system. Tak więc, gdy kompletacja zamówień coraz rzadziej dochodzi do skutku, a zwracane towary zaczynają wypełniać półki, to znak, że jakiś element w logistyce Twojej firmy nie działa poprawnie i czas wprowadzić zmiany w sposobie organizacji pracy magazynu.
Zarządzanie magazynem to bardzo rozległa dziedzina wiedzy, na którą składają się:
- lokalizacja, struktura personelu i organizacja powierzchni magazynu,
- dobór właściwego oprogramowania do realizacji zamówień,
- logistyka pakowania i transportu (wybór dostawców, firm kurierskich, maszyn, akcesoriów, materiałów i urządzeń, niezbędnych w procesie realizacji zamówień).
Zarządzanie magazynem
Jako właściciel sklepu internetowego, dysponującego własnym zapleczem magazynowym musisz stale kontrolować dynamikę i jakość obsługi zleceń. Do prawidłowego zarządzania magazynem potrzebujesz trzech kluczowych elementów:
- czasu,
- wiedzy (własnej lub zatrudnionych specjalistów),
- budżetu.
Pamiętaj, że na każdym etapie prowadzenia e-biznesu warto się szkolić i zdobywać nowe umiejętności u bardziej doświadczonych strategów e-commerce. Twój magazyn będzie funkcjonował sprawnie i bezbłędnie, jeśli zainwestujesz też w wykwalifikowaną obsługę i zaplecze, potrzebne do płynnej organizacji dostaw.
Outsourcing usług logistycznych: sprawna organizacja Twoich dostaw
Twój e-sklep szybko się rozwija, a magazynierzy nie nadążają z realizacją przesyłek? A może brakuje Ci profesjonalnego zaplecza magazynowego i nie masz czasu lub pieniędzy, by zorganizować powierzchnię składu? Zamiast się stresować i ryzykować utratę klienta, możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, dysponujących własnymi magazynami oraz doświadczonym personelem. Outsourcing logistyki jest doskonałą opcją dla tych przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski ze sprzedaży bez konieczności budowy lub dzierżawy nowego magazynu.
2 formy usług outsourcingowych
Fulfillment
Kompleksowy system zarządzania magazynem, sparowany z Twoim sklepem (w tej opcji masz do dyspozycji dowolną ilość powierzchni magazynowej i stały wgląd w procesy realizacji Twoich zamówień).
Dropshipping
Oznacza po prostu obsługę logistyczną hurtowni zewnętrznej.
Który wariant współpracy wybrać? Na to pytanie nie ma jednej, prostej odpowiedzi, ponieważ rodzaj usług trzeba dostosować do specyfiki i potrzeb Twojego e-sklepu. Jeśli konkurencyjność i maksymalizacja zysków to Twoje główne cele, wybierz fulfilment. Jeżeli zaś chcesz się rozwijać w umiarkowanym tempie i prowadzisz sprzedaż na mniejszą skalę, postaw na dropshipping.
Przygotowanie towaru do wysyłki: podstawowe zasady realizacji zamówienia
Problemy z wysyłką towaru z magazynu często zaczynają się już na etapie przygotowywania zamówienia. Kiedy magazynierzy poświęcają zbyt dużo czasu na to, by znaleźć różne produkty i skompletować paczkę, lub, gdy pakowanie towaru do wysyłki sprawia im trudności, to znak, że musisz przeorganizować ich pracę. W prężnie działającym e-sklepie każda minuta jest cenna i stanowi koszt. Pamiętaj więc o kilku podstawowych zasadach, dzięki którym przygotowanie towaru w magazynie będzie prostsze i bardziej dynamiczne:
- Nigdy nie zwlekaj z wysyłką, kompletuj zamówienia na bieżąco, po finalizacji transakcji w e-sklepie.
- Na bieżąco zaopatruj się w większe ilości kartonów, folii, taśm i wypełniaczy, by uniknąć przestojów na etapie pakowania produktów.
- Wprowadź kilkuetapowy proces kontroli jakości każdego zamówienia: zanim przesyłka trafi w ręce kuriera, należy sprawdzić 2-3 razy, czy zawartość paczki i etykieta są zgodne z zamówieniem.
- Starannie zabezpieczaj wnętrze przesyłki wypełniaczami i pakuj towar w sposób trwały i estetyczny.
- Zamawiaj kuriera w ustalonych wcześniej godzinach, dzięki czemu usprawnisz pracę swoich magazynierów i zautomatyzujesz procesy wysyłki.
Jak najlepiej wysyłać paczki?
W nowoczesnym, dobrze zorganizowanym e-sklepie nikt nie traci czasu na zamawianie kuriera dzień po dniu. Gdy realizujesz zamówienia płynnie, a produkty na bieżąco wysyłasz do klientów, musisz mieć wsparcie zorganizowanej firmy kurierskiej, która zapewni Ci kompleksowy odbiór paczek. W przypadku małych e-biznesów bardzo często paczki są wysyłane osobiście, przez właścicieli lub ich pracowników, za pośrednictwem Paczkomatów. W dużych sklepach internetowych wysyłka paczek to zwykle proces zautomatyzowany, który odbywa się w formule dropshippingu, fullfillmentu lub z wykorzystaniem wewnętrznego systemu sprzedażowo-magazynowego. Jak wysyłać paczki, jeśli ich ilość stale się zwiększa? Wybierz idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb ofertę dla firm.
Dynamiczna obsługa zwrotów
W niektórych magazynach dużym problemem jest ponowne kompletowanie i wysyłka zwrotów. Wiesz już, jak uniknąć błędów na etapie przygotowania przesyłek, ale pamiętaj, że nawet świetnie zabezpieczona i szybko wysłana paczka może wrócić do magazynu, gdy klient uzna, że produkt nie spełnia jego oczekiwań. Co zrobić, by wyeliminować problemy, związane z wysyłką produktów podlegających reklamacji? Zwroty paczek powinny się odbywać płynnie, dzięki czemu w magazynie nie powstają logistyczne zatory. Każdą reklamację najlepiej rozpatruj na bieżąco. Zachowuj dynamiczny i natychmiastowy przepływ informacji pomiędzy sklepem i magazynem. Dbaj o to, by każda czynność, wykonywana przez personel obsługujący zwroty, była udokumentowana, dzięki czemu każdy, kto ma wgląd w system magazynowy, będzie mógł bez problemu zweryfikować status przesyłki.
Dobór kompetentnego dostawcy
Bardzo często problemy e-sklepów związane są z dostawą produktów. Kiedy Twoja hurtownia nie jest w stanie płynnie i terminowo realizować kolejnych dostaw, a Ty masz opóźnienia w wysyłce paczek do klientów, rozważ zmianę i poszukaj alternatywnego dostawcy. Internetowy sklep nie może bowiem sprawnie funkcjonować, jeżeli nie możesz zapewnić klientowi terminowej realizacji zamówień.
Magazynowanie i wysyłanie dużych ładunków: jak to robić mądrze?
Kiedy prowadzisz e-biznes i sprzedajesz towary wielkogabarytowe, niejednokrotnie masz problemy z wysyłką dużych i niestandardowych ładunków. Palety nie mieszczą się w magazynie? Wciąż wydajesz zbyt dużo na usługi kurierskie, bo nie potrafisz oszacować realnych kosztów dostawy? Korzystaj z usług operatorów zewnętrznych i brokerów, którzy zapewnią Ci odpowiedni transport w konkurencyjnej cenie. Jeżeli Twoje problemy dotyczą braku odpowiedniej ilości powierzchni magazynowej, pamiętaj o opcji dropshippingu lub fulfillmentu. Możesz korzystać z zewnętrznego zaplecza technicznego, w tym z maszyn i urządzeń, niezbędnych do bezpiecznego przewożenia i układania wielkogabarytowych towarów w magazynie.