Sprzedajesz online i zastanawiasz się, jak pozyskać klientów do sklepu internetowego? Rozważasz różne działania marketingowe i nie wiesz, jaką strategię obrać? Zastanawiasz się, w jaki sposób wyprzedzić konkurencję? Aby odnieść sukces w branży e-commerce, nie wystarczy docierać z ofertą do nowych odbiorców. Nawet jeśli część z nich złoży zamówienie, nie mamy pewności, że wrócą po kolejne zakupy. Musisz wiedzieć, że to właśnie lojalni klienci są najcenniejsi, ponieważ przywiązują się do Twojego sklepu online na stałe i napędzają sprzedaż. Oprócz budowania świadomości marki i zdobywania kolejnych nabywców do naszych towarów, powinniśmy dbać o wysoki poziom zadowolenia każdej osoby, która złożyła zamówienie. Możemy to robić na różne sposoby. Świetną i niedrogą metodą jest dodawanie prezentów do paczek lub oferowanie gratisów do zamówień. Nic tak nie motywuje odbiorców do zakupu, jak możliwość otrzymania produktu za darmo — nawet jeśli to tylko drobiazg. Dlatego też, sprawdź, jaką funkcję pełni gratis w sprzedaży online!
Gratisy w sklepie internetowym: coraz częstsza praktyka — co na to wpływa?
Zakupy w sieci stały się na tyle popularne, że wiele osób świadomie rezygnuje z odwiedzania galerii handlowych. Każdego dnia internauci poszukują rozmaitych towarów, wygodnie przeglądając oferty sprzedawców elektronicznych. Niestety nie oznacza to jednak, że pozyskamy kolejnych nabywców. W branży e-commerce panuje duża konkurencja, a nowych sklepów internetowych wciąż przybywa. Rosną też oczekiwania samych klientów, którzy coraz częściej liczą na darmową wysyłkę, kuszące rabaty czy szybką odpowiedź sprzedawcy na zadane pytania.
Przedsiębiorcy, zdając sobie sprawę, że zadowolenie klientów ma kluczowe znaczenie w podnoszeniu wskaźników sprzedaży, starają się sprostać potrzebom odbiorców, ale także zachęcać ich do zakupu stale wymyślając rozwiązania, jak pozyskać klientów sklepu internetowego. Musimy pamiętać, że samo przeglądanie oferty jeszcze nie oznacza chęci finalizacji transakcji. Wprowadzenie możliwości otrzymania próbek danego towaru lub gratisu do paczki, np. po przekroczeniu pewnego pułapu cenowego, złożenia któregoś z kolei zamówienia, po zapisaniu do newslettera. Oferowanie drobnych prezentów nie jest wielkim wydatkiem dla sprzedawcy (umieścimy je w kosztach firmowych), a metoda działa jak najlepsza reklama. Ponadto zwiększamy szanse, że nasza marka i proponowane usługi zostaną zapamiętane w pozytywny sposób. Najpewniej klient chętnie do nas wróci po kolejne towary — oczywiście jeśli będzie usatysfakcjonowany pierwszym zakupem i szybkością dostawy.
Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?
Jeśli konsument decyduje się kupić produkt na stronie internetowej, odracza przyjemność cieszenia się nowym nabytkiem do momentu otrzymania przesyłki. Jedną ze skutecznych strategii marketingowych jest sprawienie, żeby klient w trakcie rozpakowywania paczki poczuł się wyjątkowo. W końcu zamówienie może stać się miłą niespodzianką! Jak pozyskać klientów dla e-commerce, kiedy odwiedzają stronę WWW? Jak sprawić, żeby doświadczenie zakupowe było maksymalnie przyjemne i pozytywnie zaskoczyć konsumenta? Oto kilka sposobów:
- dodawanie gratisów, czyli produktów, które klient wybiera w trakcie składania zamówienia (automatycznie albo po wpisaniu kodu rabatowego): zabieg motywujący do sfinalizowania transakcji. Gratis zawsze wywołuje przyjemne emocje;
- obniżki cen lub kody rabatowe: przemyślana strategia promocyjna pozwoli zainteresować internautów asortymentem i nakłonić ich do podjęcia działania: nikt nie chce przegapić atrakcyjnych promocji i możliwości zaoszczędzenia;
- estetyczne zapakowanie paczki: aspekty wizualne mają znaczenie — niech odbiorca poczuje się, jakby dostawał prezent, a nie tylko swoje zamówienie ze strony;
- dodawanie materiałów promocyjnych i próbek produktów do przesyłek: pozwól konsumentowi przetestować inny towar, z Twojego asortymentu, co rozbudzi jego ciekawość. Włóż do paczki podziękowanie za zakupy i ulotkę z ofertą firmy, aby na spokojnie mógł się z nią zapoznać;
- darmowa przesyłka: konieczność płacenia za dostawę towaru nierzadko odstrasza kupujących lub sprawia, że dłużej wahają się przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Zaproponuj doręczenie paczki bezpłatnie po przekroczeniu pewnej kwoty, a zwiększysz ilość zamówień i przypodobasz się nawet najbardziej wymagającemu klientowi.
Jak rozliczać gratisy w sklepie online i jak uniknąć zapłaty podatku VAT?
Wybór gratisu, który przypadnie do gustu klienta to niejedyny problem do rozstrzygnięcia. Pozostaje jeszcze kwestia rozliczenia, aby nie narazić się na kłopoty związane ze złamaniem przepisów. Warto wiedzieć, że gratisy pojawiające się w paczkach mogą zobowiązywać do zapłaty podatku VAT. Ponoszenie tego rodzaju kosztów zmniejsza opłacalność akcji promocyjnej. Jednak istnieje wyjście z tej sytuacji: można legalnie dodawać bezpłatnie towar w ramach prezentu lub gratisu do zamówień i być jednocześnie zwolnionym z podatku VAT! Jak to zrobić?
Nieodpłatne wydanie gratisów a podatek VAT
- gratis nieprzekraczający wartości 10 zł netto nie wymaga płacenia przez sprzedawcę podatku VAT oraz ewidencji osób, które otrzymały prezenty w tej kwocie;
- rozliczenie gratisu nie obejmuje upominków, których zsumowana wartość nie wyniosła więcej niż 100 zł netto w ciągu roku kalendarzowego dla pojedynczego konsumenta;
- w przypadku próbek towarów dokładanych do zamówienia w ramach prezentu dla klienta nie trzeba płacić podatku VAT. Są one kwalifikowane jako egzemplarze towaru, które pozwalają kupującemu ocenić cechy produktu i zapoznać się z jego właściwościami. Ponadto przekazanie próbki klientowi służy wyłącznie celom promocyjnym — nie jest zaspokajaniem potrzeb (chyba że taki jest charakter przeprowadzanej promocji).
Prezenty dla konsumentów: uważaj na wartość gratisu!
Jeśli upominek nie jest próbką towaru lub nie mieści się w przedziale prezentów o niewielkiej wartości, wówczas sprzedawca będzie zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną i zapłacić podatek VAT. Fakturę należy również wskazać w ewidencji sprzedaży VAT. Właśnie z tego powodu lepiej, żeby gratis był symbolicznym, niedrogim i miłym dodatkiem do zamówień, dzięki czemu unikniemy księgowych komplikacji oraz dodatkowych wydatków. W przypadku każdej promocji z dawaniem produktów klientowi za darmo, jaką chcemy przeprowadzić, warto najpierw dowiedzieć się więcej o obowiązujących przepisach.
Gratisy i prezenty dla klientów: podsumowanie
Proponowanie klientowi gratisu do zamówienia to bardzo dobra strategia marketingowa, której celem jest zwiększenie wartości koszyka i budowanie lojalności klienta. Pamiętaj jednak, żeby oferować bezpłatny towar o niewielkiej wartości — wówczas nie musisz rozliczać upominków i płacić podatku VAT. Oprócz gratisów możesz również dodawać do paczek bezpłatne próbki towaru, aby klient miał okazję przetestować kolejne produkty z Twojego asortymentu. Zwiększasz szansę, że ponownie odwiedzi stronę internetową i dokona zakupu. Mile widziane są również wszelkiego rodzaju zniżki i personalizowane kody rabatowe, dzięki którym konsument poczuje się wyróżniony.
Szukasz profesjonalnych usług kurierskich dla swojego biznesu e-commerce? Zależy Ci na zrównoważonym rozwoju firmy i pozyskiwaniu nowych nabywców? Sprawdź usługi InPost dla e-handlu: https://inpost.pl/biznes-i-e-commerce.