Prowadzisz firmę i chcesz skorzystać z profesjonalnych usług logistycznych? Zatem musisz to dokładnie przemyśleć. Zapoznaj się z ofertami aktualnych operatorów logistycznych i wybierz ofertę, która będzie do Ciebie idealnie pasować. Przy wyborze należy brać pod uwagę swoje oczekiwania, a następnie należy ustalić, jakie są długofalowe cele Twojego biznesu. Skorzystaj z outsourcingu i przekonaj się, z jakich rozwiązań możesz skorzystać.
Operator logistyczny – jaki teren działania?
Wybierając konkretnego operatora logistycznego, należy wziąć pod uwagę obszar realizowanych przez niego sieci dostaw. Zastanów się, w jaki sposób chcesz prowadzić swoją działalność i czy zależy Ci na zdobyciu klientów poza granicami kraju. Nawet jeśli aktualnie nie planujesz poszerzenia swoich zasięgów na rynku globalnym, powinieneś dowiedzieć się, czy w przyszłości dany operator logistyczny będzie w stanie zapewnić Ci wsparcie z tego zakresu. Należy przy tym podkreślić, że rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Nawet jeżeli na razie nie zamierzasz wysyłać towaru poza granicę kraju, warto upewnić się, czy firma logistyczna ma doświadczenie w realizacji takich zamówień. Nigdy nie wiadomo, kiedy taka oferta będzie dla nas istotna.
Magazynowanie towaru – co wziąć pod uwagę?
Zakres usług operatorów logistycznych może obejmować także udostępnienie powierzchni magazynowej. To świetne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na kompleksowym wsparciu z zakresu bezpiecznego przechowywania towaru. A także dla osób, które dopiero zaczynają działalność i nie chcę od samego początku wydawać dużo pieniędzy na obsługę własnego magazynu. Lepiej to zadanie zlecić sprawdzonej i rzetelnej firmie.
Dowiedz się, jak wygląda proces magazynowania
Zanim zdecydujesz się na konkretną ofertę, sprawdź, jak wygląda proces magazynowania w danej firmie. Dobry operator logistyczny powinien dysponować siecią dużych magazynów, które są zlokalizowane w kluczowych punktach na mapie kraju, tak aby dostawy były szybkie i sprawne. Jak to wygląda w praktyce? Koniecznie należy upewnić się, gdzie dokładnie realizowane są usługi magazynowania. Lokalizacja miejsc przechowywania produktów jest kluczowa w kontekście optymalizacji usług transportu. Wszystkim zależy, aby produkty trafiły szybko do klienta!
Nowoczesne magazyny – bezpieczeństwo przechowywania
Nie tylko lokalizacja jest ważną kwestią z zakresu logistyki magazynowej. Należy także wziąć pod uwagę bezpieczeństwo przechowywania towarów oraz politykę zarządzania stanami magazynowymi. Warto skorzystać z usług operatora logistycznego, który używa nowoczesnych systemów monitorujących ilość produktów i realizowane dostawy. Firmy stosują różne rozwiązania z tego zakresu, aby maksymalnie usprawnić dostarczanie zamówień. Przed zawarciem współpracy należy także upewnić się, czy produkty będą przechowywanie w odpowiednio przystosowanym do tego magazynie. Najpopularniejsze podmioty realizujące usługi logistyczne dysponują nowoczesnymi halami, dzięki czemu nie mają problemu z magazynowaniem większej ilości towaru.
Wsparcie operatorów logistycznych dla konkretnej branży
Usługi operatora logistycznego powinny być dostosowane do specyfiki produktów dostarczanych do klientów. Dzięki temu można znacznie usprawnić obsługę dostaw. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, warto zastanowić się, czy Twój asortyment wymaga dodatkowych działań. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz w sieci ubrania, powinieneś zadbać o utrzymanie odzieży w odpowiednim stanie. Kompleksowa logistyka dla e-sklepów z branży fashion może uwzględniać na przykład odświeżanie i prasowanie odzieży.
A co z samym magazynowaniem w przypadku oferowania klientom niestandardowych produktów? Jeśli oferujesz perfumy i dezodoranty, które w nieodpowiednich warunkach mogą ulec uszkodzeniu, możesz liczyć na wsparcie profesjonalnego operatora. Obsługa w tym zakresie obejmuje między innymi dostosowanie odpowiedniej temperatury przechowywania asortymentu wraz z właściwym transportem. Przykładowo, w przypadku dystrybucji niektórych leków konieczne może być przewożenie medykamentów do klienta w warunkach chłodniczych.
Podział operatorów logistycznych
Warto również poznać dokładny podział operatorów logistycznych i zakres ich działania.
Operatorzy 1PL
Mają najwęższy zakres działania, outsourcing polega na transporcie. Zatem oznacza to, że usługa logistyczna zostaje wykonana przez właściciela konkretnych zasobów. W praktyce wygląda to tak, że firma zatrudnia kierowców i zajmuje się flotą istotną dla przewozu towaru.
Operatorzy 2PL
W tej sytuacji operator logistyczny zajmuje się zapleczem niezbędnym do transportu oraz magazynowaniem towaru, jednak zarządzanie w tym zakresie wciąż pozostaje w rękach zleceniodawcy.
Operatorzy 3PL
Operatorzy logistyczny zajmują się magazynowaniem produktów oraz ich transportem, a także odpowiadają za organizacje tych procesów.
Operatorzy 4PL
W tym zakresie usługi są coraz bardziej zintegrowane, w tej sytuacji podmioty nie mają infrastruktury logistycznej, natomiast można powiedzieć, że nadzorują działania operatorów 3PL. Dokładniej mówiąc, ich zadanie polega na zarządzaniu procesami realizowanych dostaw, w praktyce oznacza to, że operatorzy 4PL przeprowadzają transakcje, zarządzają działaniami dostawców usług oraz dostarczają systemy IT.
Operatorzy 5PL
To najnowsza koncepcja. Operatorzy w tym zakresie odpowiadają za pełną integrację usług dla klienta. Do ich zadań należy między innymi mapowanie łańcucha dostaw, kontrola załadunku, zapewnienie zintegrowanych i sprawnych systemów informatycznych.
Logistyka dla sklepów e-commerce – jaki zakres usług?
Zanim zdecydujesz się na wsparcie operatora logistycznego, zastanów się, z jakiego zakresu usług chcesz skorzystać. Zewnętrzna firma może zajmować się całym łańcuchem dostaw lub tylko wybranymi obszarami. Procesy logistyczne zazwyczaj obejmują takie kwestie, jak kontrolowanie stanów magazynowych, realizacja dostaw i ogólne zarządzanie transportem i składowaniem. Dodatkowo, przed dostarczeniem paczki do klienta, operatorzy mogą zajmować się pakowaniem zamówionych towarów. Logistyka nierzadko obejmuje także bieżącą obsługę zwrotów. W przypadku magazynowania towaru operatorzy są również odpowiedzialni za gospodarowanie odpadami. Potencjalny właściciel sklepu internetowego może skorzystać na przykład wyłącznie z usług transportu, ale może też powierzyć operatorowi kompleksową obsługę klienta. Operator logistyczny ecommerce to świetna opcja dla Twojego biznesu!
Kurier – oferta dla firm
Usługi operatorów logistycznych obejmują przede wszystkim transport zamówionych produktów bezpośrednio do klienta. Profesjonaliści muszą zadbać o jak najszybsze sfinalizowanie łańcucha dostaw. W tym celu współpracują z wieloma firmami kurierskimi, które mają spore doświadczenie w e-commerce. Zastanawiasz się, którzy operatorzy są pod tym kątem najlepszym wyborem? Warto sprawdzić, jakie formy dostawy są w stanie zapewnić potencjalnym odbiorcom. Pomyśl, co kieruje klientami w wyborze konkretnych metod dostarczenia zamówienia. Obecnie popularna jest nie tylko realizacja transportu paczki bezpośrednio pod adres nadawcy, ale także dostawa do punktu odbioru np. do Paczkomatu InPost. Dobry operator powinien zatem dostosować specyfikę łańcucha dostaw do potrzeb potencjalnych klientów.
Logistyka dostosowana do profilu firmy
Skuteczna realizacja usług logistycznych powinna uwzględniać specyfikę sprzedawanego asortymentu. Operatorzy mają za zadanie dostosowanie formy dostawy do konkretnych produktów. Przykładowo, jeśli głównym profilem działalności jest sprzedaż mebli, dostarczenie ich do klienta będzie wiązało się z realizacją tak zwanej przesyłki paletowej, dedykowanej towarom o większych gabarytach. W kontekście logistyki ważne jest zoptymalizowanie usług kurierskich zarówno pod kątem sprzedawanych produktów, jak i oczekiwań potencjalnych odbiorców. W przypadku działalności nakierowanej na rynek zagraniczny, musisz nawiązać współpracę z operatorem specjalizującym się w łańcuchu dostaw poza granicami kraju.
Podsumowanie
Zaufaj logistyce opracowanej przez profesjonalistów i powierz obsługę swojego sklepu firmie zewnętrznej. Zastanów się nad dodatkowymi usługami – być może będziesz mógł także skorzystać z serwisu używanego przez Ciebie sprzętu lub innych dodatkowych form wsparcia. Z pomocą logistyki uda Ci się zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie online i przyspieszyć realizację dostaw.