W trakcie tworzenia sklepu internetowego bardzo wiele osób koncentruje się wyłącznie na estetycznym wyglądzie swojego biznesu, zapominając, że najważniejszą rolę odgrywa intuicyjna obsługa strony dostosowana pod możliwości klientów. Dlatego też wszelkie podejmowane działania powinny być bardzo dobrze zaplanowane. Świeżo upieczony przedsiębiorca e-commerce musi więc szczególną uwagę przyłożyć do ułatwienia nawigacji po swojej stronie, tak aby Klient bez problemu znalazł to, czego potrzebuje. Należy też pamiętać o odpowiednim podziale na kategorie i podkategorie i dostosowanych do nich opisach. Co musimy wiedzieć na ten temat i jak robić to z głową? Sprawdź w naszym artykule!
Kategorie w sklepie internetowym – czyli jak ułatwić klientom dokonanie zakupu
Niewątpliwie największą zaletą zakupów w sklepie internetowym jest możliwość szybkiego i wygodnego wyszukiwania i zamawiania niezbędnych towarów. W tym aspekcie klienci cenią więc sobie przede wszystkim udogodnienia, jakie sprzedający przygotował z myślą o usprawnieniu całego procesu obsługi zamówienia internetowego. Jedną z podstaw w trakcie wyszukiwania pożądanych produktów jest możliwość skorzystania z kategorii, które uporządkowują oferty w danym sklepie online. Obecnie rzadko kiedy zdarza się, że cały asortyment sklepu jest dostępny w jednej kategorii, a sam klient staje przed koniecznością przeglądania wszystkich produktów, bez możliwości zastosowania filtrów czy skorzystania z wyboru dostępnych kategorii i podkategorii.
Takie działanie ma na celu zminimalizowanie czasu potrzebnego na dokonanie zakupu, dlatego też niezwykle ważne jest, aby struktura kategorii była odpowiednio dostosowana do danej strony internetowej oraz produktów, jakie oferuje sklep. Inaczej bowiem będzie prezentować się kwestia kategorii w sklepie multibrandowym, a inaczej w przypadku e-commerce oferującego produkty wyłącznie z jednej kategorii (np. ubrania). Odpowiednia kategoryzacja produktów w sklepie – czyli tak zwane drzewo kategorii – to sposób na intuicyjne poruszanie się po wszystkich obszarach sklepu, ułatwiające sprawne wyszukiwanie pożądanego asortymentu. Finalnie przekłada się to na większe zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą, a co za tym idzie, na zwiększenie sprzedaży w e-commerce. Jak zatem widać, taki detal może przyczynić się do zwiększenia popularności sklepu w Internecie. Aby jednak do tego doszło, trzeba pamiętać o tym, by kategorie i podkategorie były odpowiednio utworzone.
Kategorie produktów a SEO
Oprócz wygody, którą zapewnia klientowi możliwość wyszukiwania produktów poprzez kategorie, kwestia selekcji produktów na stronie jest niezwykle ważna ze względu na analizę pod kątem SEO. Tworząc drzewo kategorii, należy pamiętać o potencjale, jaki mają słowa kluczowe. To właśnie one sprawiają, że sklep internetowy jest w stanie osiągnąć wyższą pozycję w internetowych wyszukiwarkach. Tym samym istnieje większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient skorzysta właśnie z naszej oferty. Jeżeli więc trudnisz się sprzedażą odzieży i dodatków, nie zapomnij podzielić produktów na duże kategorie (np. akcesoria) oraz mniejsze podkategorie (np. torebki, buty). Przed utworzeniem jakiejkolwiek kategorii warto również sprawdzić, jakie wyniki oraz zasięgi osiąga ona w wyszukiwarce. Im częściej wyszukiwana fraza, tym większy ma potencjał.
Jak tworzyć w przemyślany sposób kategorie produktów w sklepie internetowym ?
Kategorie w sklepie internetowym stanowią punkt nawigacyjny dla każdego klienta, który zdecyduje się przejrzeć jego ofertę. Warto mieć to na uwadze, w trakcie tworzenia podstron – kategorie oraz podkategorie powinny bowiem być tematyczne i funkcjonalne. W tym aspekcie nie warto komplikować sprawy poprzez nadawanie niekonwencjonalnych nazw. Wystarczy, aby odpowiednio informowały one konsumentów, jakich konkretnych produktów mogą spodziewać się po odwiedzeniu danej podstrony sklepu. W zależności od ilości oferowanego asortymentu można pokusić się także o rozbicie kategorii na mniejsze podkategorie. Dzięki temu wyszukiwanie danego produktu będzie jeszcze łatwiejsze.
Szczególnie sprawdzi się to w sytuacji, gdy drzewo kategorii jest bardzo ogólne, zawierając w sobie różnorodne produkty. Poprzez zastosowanie podkategorii można znacznie zawęzić poszukiwania. Bardzo często kategorie w sklepach internetowych są również urozmaicone tematycznymi grafikami czy zdjęciami. Przedstawianie produktu kategorii w formie graficznej nie tylko pozwala klientowi szybciej odnaleźć na stronie internetowej preferowaną przez siebie kategorię, ale i przyciąga wzrok, co może mieć ostateczny wpływ na decyzję zakupową. W tym aspekcie warto jednak pamiętać, że zastosowane rozwiązanie powinno być jak najbardziej spójne z szatą graficzną sklepu internetowego oraz ideą przedstawiania każdego znajdującego się w nim produktu.
Zastosowanie systemu kategorii to jednak niejedyne rozwiązanie, jakie może ułatwić klientom sklepów internetowych proces wyszukiwania pożądanego asortymentu. Jednym z powszechnie stosowanych metod jest bowiem opcja filtrowania. Usługobiorca zyskuje w ten sposób szansę, aby wyszukać dany produkt wyłącznie poprzez podanie jego cech szczególnych (np. koloru czy rozmiaru). Najważniejszym filtrem jest jednak przedział cenowy, umożliwiający wyświetlenie produktów wyłącznie w interesujących klienta cenach. Wśród filtrów produktu nie powinno zabraknąć również możliwości posortowania towaru w zależności od:
- ceny (od najniższej do najwyższej lub odwrotnie),
- daty dodania,
- popularności,
- trafności.
Coraz częściej stosowanym zabiegiem przez sprzedawców w sklepach online jest także zamieszczanie bardziej rozbudowanych opisów. Co dają opisy produktów i opisy kategorii? Sprawdź!
Opisy kategorii w sklepie internetowym. O czym należy pamiętać?
Treść prezentowana klientom sklepu internetowego to jeden z głównych czynników, odpowiadających za popularność sprzedaży. Dotyczy to zarówno opisów produktów, jak i samych kategorii. Warto bowiem zdać sobie sprawę, że przed podjęciem decyzji o sfinalizowaniu zamówienia, każdy konsument pragnie pozyskać jak najwięcej informacji na temat towaru, który chce nabyć. Wszelkich niezbędnych danych może więc poszukiwać w opisach produktów. To właśnie one mają na celu przedstawienie asortymentu tak, by odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości kupującego, a jednocześnie zachęcić go do zakupu.
Jak sama nazwa wskazuje, opis o produkcie dotyczy każdej rzeczy z osobna i najczęściej znajduje się bezpośrednio pod prezentowanym asortymentem. Inną sprawą jest zaś opis kategorii. Zazwyczaj sprzedawcy zamieszczają go bezpośrednio nad lub pod listą produktów z danej kategorii. Bardzo często zawiera on krótkie informacje na temat produktów, jakie wchodzą w skład tej grupy (np. w przypadku spodni będzie to podział na jeansy, szorty czy spodnie dresowe).
Przez wielu właścicieli e-commerce opis kategorii jest traktowany po macoszemu. Warto jednak zdać sobie sprawę, że zamieszczenie tych krótkich treści może mieć wyłącznie pozytywne działanie. Przede wszystkim odpowiednio dobrane frazy kluczowe mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności sklepu w wyszukiwarce internetowej. Publikowane teksty powinny więc być jak najbardziej zoptymalizowane pod kątem SEO, unikalne oraz interesujące. Dzięki takiemu zabiegowi wzrośnie potencjał sprzedażowy oraz prawdopodobieństwo, że klient trafi w sieci akurat na proponowany przez Ciebie produkt. Jeżeli więc zależy Ci na dostosowaniu swojego sklepu internetowego pod możliwości i preferencje klientów, nie zapomnij, jak ważne z ich punktu widzenia jest szybkie wyszukiwanie pożądanego towaru. Dobrze dobrane kategorie i podkategorie to jeden ze sposobów na usprawnienie całego procesu!