Chcesz rozwijać sklep internetowy i skutecznie wyróżnić swój biznes na tle konkurencji? Zależy Ci na zdobywaniu lojalnych klientów, którzy wrócą do Ciebie po kolejne produkty? Branża e-commerce znajduje się obecnie w fazie rozkwitu, co prawdopodobnie nie zmieni się w ciągu najbliższych lat. Z miesiąca na miesiąc przybywa osób przekonujących się do zakupów w sieci: znaczna część z nich ogranicza przy tym nabywanie produktów w sklepach stacjonarnych. Stwarza to świetne możliwości biznesowe, ale musimy mieć też na uwadze, że konkurentów stale przybywa. Nie wystarczy zatem założenie nowoczesnego sklepu internetowego i oferowanie towarów w atrakcyjnych cenach. Musimy przede wszystkim na bieżąco zachęcać potencjalnych klientów do zakupu i budować trwałe relacje z grupą odbiorców. Warto też stawiać na oryginalne produkty i postawić na działania z zakresu marketingu. Co jeszcze składa się na sukces w branży e-commerce? Sprawdźmy!
Zalety handlu elektronicznego: czy warto zrezygnować z tradycyjnej sprzedaży?
Zastanawiasz się nad założeniem sklepu online? Musisz wiedzieć, że w rynku e-commerce tkwi duży potencjał, który przy odpowiedniej strategii może przynieść wiele korzyści. Jednak droga do sukcesu wcale nie jest taka prosta. Bez wątpienia docieranie do nowych konsumentów nie jest łatwym zadaniem, gdy działamy wyłącznie lokalnie, prowadząc sklep stacjonarny. Przyzwyczajenia klientów się zmieniają, a na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej wpływa wiele (często nieoczywistych) czynników. Warto mieć też na uwadze, że rozwój nowoczesnych technologii znacząco wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie, ułatwiając wiele zadań. Pracujemy zdalnie, płacimy rachunki przelewem elektronicznym, spędzamy wolny czas na portalach społecznościowych i szukamy przeróżnych produktów, surfując w sieci i polując na okazje. Prowadząc jakikolwiek biznes, nie możemy bagatelizować ogólnych tendencji i zmian, które wymusza rynek: w końcu to klient ostatecznie decyduje, czy sfinalizuje transakcję, czy złoży zamówienie w innym sklepie.
Jakie są najważniejsze zalety sprzedaży internetowej?
Dowiedz się, jak wygląda droga do sukcesu w przypadku biznesu online i jakie zalety ma taka sprzedaż:
- obniżenie kosztów prowadzenia firmy: sklepy internetowe mają główną przewagę: są znacznie łatwiejsze w utrzymaniu, ponieważ miesięczny koszt zarządzania jest o wiele mniejszy niż w przypadku sklepu stacjonarnego. Wiele opłat przestaje nas dotyczyć, czynsz, opłacanie mediów, koszty związane z obsługą klienta. Zakładając sklep online, ponosimy większy koszt jednorazowo: musimy wybrać platformę sprzedażową i właściwie ją skonfigurować, co zazwyczaj wymaga pomocy specjalisty — późniejsze koszty stałe są bardzo małe;
- dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów w całej Polsce (a nawet za granicą): sprzedaż w sklepie internetowym nie ogranicza się wyłącznie do kupujących zamieszkujących daną okolicę lub miasto, jak to ma miejsce w przypadku prowadzenia tradycyjnego sklepu. Dbając o odpowiednie działania marketingowo-promocyjne mamy możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby osób. Możemy też dokładnie sprecyzować, do jakiej grupy odbiorców chcemy trafić i zastosować jedną z metod skutecznej reklamy internetowej;
- sprzedaż 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu: konsument składa zamówienie w sklepie internetowym, kiedy tylko ma ochotę. Nie musi liczyć się z godzinami otwarcia, a zakupów dokona nawet w weekendy i święta. Jeśli uda nam się zdobyć rozpoznawalność marki, część klientów wraca do nas ponownie, więc sprzedaż utrzymuje się na dobrym poziomie bez szczególnych działań;
- interaktywność kontaktów z konsumentami: poziom obsługi klienta ma bardzo duże znaczenie w budowaniu pozycji na rynku e-commerce. Dzięki sprzedaży online znacznie lepiej poznajemy kupujących, dzięki czemu dostosujemy oferty do ich indywidualnych potrzeb i przygotujemy trafne komunikaty marketingowe. Jeśli częścią naszej strategii jest profesjonalne prowadzenie profili sklepu w mediach społecznościowych, zostaniemy w stałym kontakcie z internautami. Będziemy na bieżąco informować o nowych promocjach i wchodzić w interakcje, co jest skutecznym bodźcem do podjęcia działania przez odbiorcę. Znacznie chętniej wejdzie na stronę i zapozna się z asortymentem, co zwiększa szanse na zakup;
- uproszczona logistyka: czy realizacja zamówień i dostawy towarów w przypadku sklepu internetowego to skomplikowany i czasochłonny proces? Niekoniecznie. Obecnie sektor e-commerce tak dynamicznie się zmienia, że znajdziemy szereg pomocnych rozwiązań. Skuteczny e-handel cechuje się przede wszystkim automatyzacją i uproszczeniem głównych czynności związanych z funkcjonowaniem sklepu internetowego. Gdy nie chcemy samodzielnie zajmować się zarządzaniem zapasami i obsługą wysyłek, możemy skorzystać z dropshippingu. Dropshipping to model logistyczny polegający na przeniesieniu całego procesu wysyłki towarów ze sprzedawcy na dostawcę. Więcej na ten temat poczytasz tutaj: https://inpost.pl/aktualnosci-dropshipping-czym-jest-odpowiadamy.
Jak zachęcić klienta do zakupu? Poznaj drogę do sukcesu!
Sprzedaż przez Internet ma wiele unikalnych zalet i otwiera przed przedsiębiorcami wiele ciekawych możliwości rozwijania się w biznesie. Musimy jednak pamiętać, że klientom potrzebny jest bodziec do sfinalizowania transakcji. W branży e-commerce panuje duża konkurencja, a nowych sklepów online wciąż przybywa. Odbiorcy na co dzień mają do czynienia z różnymi komunikatami walczącymi o ich uwagę, dlatego stają się na nie odporni. Ważną strategią prowadzenia sprzedaży elektronicznej będzie więc zachęcenie konsumentów do zakupu. Jak to zrobić?
Skuteczne rozwiązania dla Twojego biznesu
Po pierwsze musisz maksymalnie ułatwiać kontakt z obsługą klienta: kupujący szukający produktu w sieci często mają różne wątpliwości i pytania, co blokuje ich przed złożeniem zamówienia. Wyjdź im na przeciw i zachęcaj do kontaktu z e-commerce: sprawnie odpisuj na wiadomości wysłane za pośrednictwem portali społecznościowych lub poczty e-mail. Umieść swoje dane kontaktowe w widocznym miejscu na stronie, a także przenalizuj opcję udostępnienia możliwość czatu i przygotuj zakładkę FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Kolejny istotny element to długofalowa strategia organizacji promocji i marketingu tj. udzielenie rabatu na usługi/towary przy zapisie na newsletter lub przygotowanie sezonowej wyprzedaży to za mało, żeby przyciągnąć konsumentów do e-sklepów. Strategia promocyjna powinna być bardzo dobrze przemyślana, określona w czasie i różnorodna, tak aby klienci nie chcieli przegapić okazji i szybciej podjęli działanie.
Ponadto oferuj różne formy płatności i niedrogie opcje dostawy: klienci wzbraniają się przed zakupami w sieci ze względów bezpieczeństwa. Nikt nie da im gwarancji, że otrzymają zamówione towary i nie zostaną oszukani. Dlatego też postaw na różne rodzaje bezpiecznych płatności i dodaj możliwość wysyłki za pobraniem, dzięki czemu odbiorca poczuje się bezpieczniej. Pamiętaj o korzystnych opcjach dostawy. Droga wysyłka skutecznie zniechęca i jest częstą przyczyną porzucania wirtualnego koszyka. Jeśli poszukujesz atrakcyjnej oferty usług kurierskich dla e-commerce, wejdź tutaj: https://inpost.pl/biznes-i-e-commerce.
Nie zapomnij, aby zaprojektować witrynę internetową pod kątem potrzeb użytkownika: zakupy internetowe powinny być przede wszystkim wygodne i szybkie. Nikt nie lubi napotykać problemów technicznych podczas przeglądania produktów, czy natrafiać na kłopoty podczas próby sfinalizowania transakcji. Witryna WWW firmy/sklepu musi zatem na każdym kroku pomagać użytkownikowi w procesie kupowania. Nie pomijaj działań z zakresu pozycjonowania SEO. Dzięki temu sklep internetowy stanie się widoczny w wynikach wyszukiwania, a klient dowie się o Twojej ofercie.
Teraz nie pozostaje nic innego jak działać i rozwijać swój e-commerce! Trzymamy za Ciebie kciuki!