Ostatnio dużo mówi się o branży e-commerce. Widzimy bardzo dobrze, że kupowanie przez Internet stało się niezwykle popularne, a sprzedawcy stosunkowo szybko rozwijają swoje biznesy. Gdy podczas pandemii wiele firm nie przetrwało trudnych warunków i konieczności zamknięcia, sklepy elektroniczne radziły sobie świetnie wyśmienicie (często zdobywając popularność na wybranych produktach). Jedno jest pewne: handel elektroniczny ma duży potencjał i będzie rósł w siłę, zyskując kolejnych klientów, którzy coraz chętniej wybierają również robienie zakupów spożywczych online. Natrafiając na różne informacje w Internecie lub w tradycyjnych mediach, łatwo zagubić się w gąszczu pojęć związanych ze sprzedażą online. Z tego powodu postanowiliśmy zebrać wszystkie najważniejsze koncepcje, aby e-handel nie miał przed Tobą żadnych tajemnic! Poznaj 3 najważniejsze informacje o sektorze e-commerce!
Po pierwsze handel internetowy — definicja: czym jest e-commerce?
Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było sobie wyobrazić, że będziemy robić zakupy bez wychodzenia z domu. Wystarczy przecież wygodnie rozsiąść się w fotelu, wziąć do ręki smartfona lub posłużyć się laptopem i w zaledwie kilka chwil zamówić dowolne produkty. Teraz zamawianie przez Internet nikogo już nie dziwi — to zupełnie normalna i bardzo wygodna codzienna czynność. Czym jednak dokładnie jest e-handel? Jak możemy go zdefiniować?
Handel elektroniczny (często nazywany również e-commerce) to szereg rozmaitych działań podejmowanych w celu dokonania transakcji najczęściej za pomocą strony WWW lub innych środków przekazu: telefonu, czy poczty e-mail. Krótko mówiąc: chodzi o wszystkie transakcje online, kiedy na przykład zamawiamy różne towary lub usługi w sklepie internetowym, a płatność i dostawa odbywają się poza fizyczną siedzibą firmy/galerią handlową. Sklepy internetowe są po prostu witrynami, które służą do prowadzenia sprzedaży i dokonywania zakupów online przez potencjalnych klientów. Wygodnie przeglądamy ofertę wybranego sprzedawcy i wrzucamy towary do wirtualnego koszyka, finalizując transakcję złożeniem zamówienia i zapłatą.
Rozwój handlu elektronicznego przebiega bardzo szybko, co ma związek z udoskonalaniem nowych technologii oraz pojawianiem się nowych, przełomowych rozwiązań. Sprzedawcy e-commerce mogą skorzystać, np. z ze specjalnych witryn e-commerce na abonament, dzięki czemu rozpoczęcie działalności w sieci nie wymaga specjalistycznej wiedzy informatycznej ani dużych nakładów finansowych. Niskie koszty sprawiają, że biznes łatwiej rozpocząć i prowadzić. Z kolei klienci mogą cieszyć się szerokim wyborem form płatności oraz dostawy, która trwa przeciętnie dwa dni robocze. W Polsce pierwsze sklepy internetowe powstały już w latach dziewięćdziesiątych, jednak dopiero od kilku lat rynek e-commerce w naszym kraju przeżywa prawdziwy rozkwit.
Po drugie poznaj rodzaje i typy handlu elektronicznego, czyli sprzedaży online
Dowiadując się więcej o rynku e-commerce, nie możemy pominąć bardzo ważnego rozróżnienia, które opiera się na trzech rodzajach sprzedaży.
Bezpośredniej (kompleksowej)
W tym przypadku transakcje realizowane są w całości online — od momentu wejścia na stronę w celu złożenia zamówienia, przez dokonanie płatności, aż po otrzymanie towaru, np. poprzez kliknięcie w odpowiedni link, żeby pobrać zakup ze sklepu internetowego. W tym rodzaju e handlu sprzedawane są e-booki i inne produkty elektroniczne, czyli takie, które nie mają fizycznej formy.
Pośredniej
Przeglądanie oferty, wybór towarów oraz płatność odbywa się przez Internet, natomiast dostawa odbywa się w tradycyjny sposób: paczkę dostarcza kurier pod wskazany adres. Zamawiamy artykuły ze strony internetowej i czekamy na doręczenie zamówienia przez osobę fizyczną.
Hybrydowej
Proces sprzedaży łączy ze sobą dwie powyżej opisane rodzaje handlu. Zamawianie produktów odbywa się w sieci, ale za zakupy płacimy tradycyjnie gotówką — nie poprzez przelew elektroniczny, czy inną formę bankowości internetowej.
Sklepy B2B i B2C -czym się różnią?
Warto wspomnieć, że obecnie dokonywanie zakupów online to opcja, z której korzystają różne podmioty — nie tylko klienci fizyczni. Wyodrębniamy następujące typy e-commerce:
- B2B (ang. business-to-business): sprzedaż elektroniczna pomiędzy przedsiębiorstwami obejmujący poszukiwanie informacji handlowych, zawieranie transakcji oraz budowanie sieci dostawców drogą internetową;
- B2C (ang. business-to-consumer): handlowanie przez Internet odbywa się pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem (klientem detalicznym). W tym typie znajdują się sklepy internetowe;
- C2C (ang. consumer-to-consumer): sprzedaż elektroniczna pomiędzy dwoma konsumentami, gdzie jeden jest sprzedawcą a drugi nabywcą. Ten typ e-commerce występuje w przypadku aukcji internetowych, a także serwisów ogłoszeniowych.
Po trzecie: e-handel – wady i zalety
Sprzedawanie w Internecie to świetny pomysł na biznes, a kupowanie w e-sklepach jest szybkie, wygodne i bezproblemowe. Nie musimy stać w kolejkach i tracić czas na dojazd do galerii handlowej. Coraz więcej osób próbuje swoich sił w Internecie, prowadząc firmę w oparciu o nowe rozwiązania technologiczne. Z miesiąca na miesiąc wielu sprzedawców rezygnuje ze sprzedaży w sklepie stacjonarnym i stawia na profesjonalny sklep internetowy: konkurencja rośnie. Warto pamiętać, że sektor e-commerce ma zarówno wady, jak i zalety.
E-handel – korzyści dla sprzedawców:
- ogromna oszczędność kosztów: sprzedając w sieci, możemy zmniejszyć liczbę zatrudnionych osób, nie płacimy czynszu za wynajem lokalu, a wiele procesów zostaje maksymalnie uproszczonych. Skupiamy się na rozwoju usług i zdobywaniu zaufania klienta, jednocześnie minimalizując koszty prowadzenia sklepu;
- dostęp do nieograniczonej liczby odbiorców: działając w e-commerce, mamy możliwość dotarcia do konsumentów z całej Polski (z czasem wielu przedsiębiorców wkracza na zagraniczne rynki). Wystarczy odpowiednia strategia marketingowa i wykorzystanie wybranych metod płatnej promocji sklepu;
- duża liczba sposobów do pozyskiwania nowych klientów: wystarczy odpowiednia strategia marketingowa i wykorzystanie kilku metod płatnej promocji sklepu.
Wady prowadzenia sklepów internetowych:
- brak możliwości przymierzenia, czy dotknięcia produktu jest często przyczyną zwrotu towaru: osoba dokonująca zakupu przez Internet ma prawo zwrócić zamówienie w ciągu 14 dni. E-sklepy muszą liczyć się z taką sytuacją, jednak szczegółowe opisy asortymentu i wysokiej jakości zdjęcia powinny znacząco obniżyć ilość zwrotów;
- konieczność doręczenia zakupów do klienta: sprzedaż na odległość wiąże się ze zorganizowaniem optymalnej dostawy produktów — tak, aby była korzystna pod względem ceny i szybkości realizacji usługi dla odbiorów, ale również dla naszej platformy. Wybranie profesjonalnych usług kurierskich rozwiąże ten problem;
- zdobywanie lojalności konsumentów to długi proces: dużym wyzwaniem dla sklepów internetowych jest wzbudzenie zaufania u internautów, dlatego na początku prowadzenia działalności nie łatwo rozkręcić sprzedaż.