Zadowoleni klienci to podstawa sukcesu w branży e-commerce. Nie chodzi przecież o to, żeby jednorazowo doprowadzić kupującego do sfinalizowania transakcji. W dłuższej perspektywie zależy nam na budowaniu relacji z odbiorcami, aby obdarzyli sklep internetowy lojalnością i zaufaniem. Nie musimy wówczas martwić się o nieustanne zwiększanie wskaźników sprzedaży, ponieważ zwiększa się ona systematycznie i w zrównoważony sposób. Zadowolony klient nie tylko wróci po kolejne towary, ale jeszcze poleci markę swoim znajomym. W takiej sytuacji odbiorcy stają się najlepszą reklamą firmy. Jak zatem sprawić, żeby poziom satysfakcji kupujących utrzymywał się na wysokim poziomie? Czy musimy inwestować w zaawansowane metody marketingowe? Niekoniecznie. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie na przykład wyposażenie paczki w artykuły promocyjne.
Skuteczny e-commerce, czyli jak poprawnie wypromować swój sklep internetowy
Sektor e-handlu otwiera przed nami bardzo wiele kuszących możliwości rozwijania biznesu i dotarcia do nielimitowanej liczby odbiorców w całym kraju (a nawet za granicą). Z drugiej strony musimy jednak pamiętać, że sklepów internetowych wciąż przybywa. Klient, szukając konkretnego produktu, natrafia na wiele podobnych ofert i porównuje: nie tylko ceny, ale także metody płatności, opcje dostawy, a nawet wygląd witryny internetowej! Nie ma przecież nic gorszego niż nieczytelny tekst, kłopot z dodaniem produktów do koszyka lub niewyraźne zdjęcia niskiej jakości, które nie uwydatniają właściwości towaru. Dochodzimy więc do wniosku, że niezwykle ważne są podstawy: nowoczesna, intuicyjna witryna internetowa, profesjonalna obsługa klienta (ułatwiony kontakt ze sklepem, sprawne odpowiadanie na zapytania), oferowanie różnych opcji płatności oraz dostawy. Nikt nie lubi przepłacać za wysyłkę — szczególnie, zamawiając niedrogie artykuły.
Kiedy mamy pewność, że wszystkie wymienione powyżej fundamenty działania sklepu internetowego zostały udoskonalone, możemy zabrać się za dodatkowe czynności promujące, do których należą:
- profesjonalne prowadzenie profili marki w mediach społecznościowych: nie wystarczy sama obecność sklepu online w social mediach. Bardzo ważny okaże się konkretny plan publikacji postów, regularność ich wrzucania, a także wchodzenie w interakcję z odbiorcami;
- pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google, czyli przeprowadzenie szeregu działań mających na celu uzyskanie możliwie najwyższych pozycji w wyszukiwarce na słowa kluczowe związane z oferowanymi produktami. Dzięki temu użytkownicy bez problemu trafiają na naszą markę, dlatego zwiększamy szansę zrobienia przez nich zakupów;
- regularne organizowanie ciekawych, atrakcyjnych promocji: konsumenci potrzebują bodźca do podjęcia akcji: odwiedzenia witryny, czy sfinalizowania transakcji. Obniżki cen potrafią skutecznie zmotywować klientów do zdecydowania się na zakup;
- wysyłanie newslettera, czyli wiadomości e-mail, dzięki czemu budujemy relacje i podtrzymujemy kontakt z kupującymi. Korzystając z tego rodzaju metody marketingowej, możemy również przygotowywać spersonalizowane oferty.
Materiały promocyjne w paczkach, czyli idealny pomysł na przyciągnięcie uwagi klientów
Na odniesienie sukcesu w sektorze e-commerce z pewnością składa się wiele różnych czynników. Satysfakcję konsumentów możemy zwiększać na różne sposoby, ale warto pamiętać, że otwarcie przesyłki weryfikuje wszystko. Jeśli kupujący miał dobre doświadczenia podczas przeglądania strony i złożył zamówienie bez żadnych problemów, jego wrażenia będą pozytywne. Wszystko może się jednak zmienić, gdy paczka okaże się rozczarowaniem. Niekoniecznie będzie chodzić o jej zawartość, ale np. o nieodpowiednie, nieestetyczne zapakowanie.
Sklepy internetowe przodujące w e-commerce wiedzą, że przesyłki mogą pełnić funkcję przyjemnej, miłej niespodzianki. Musimy pamiętać, że zakupy w sklepie internetowym odraczają przyjemność cieszenia się produktami, dlatego otrzymanie przesyłki zawsze wywołuje radość i podekscytowanie. Nie chcemy rozczarować odbiorcy na ostatnim i najważniejszym etapie, jakim jest otrzymanie zamówienia. Ponadto staranne i estetycznie przygotowanie przesyłek to okazanie szacunku kupującym. Dodatkowe materiały w przesyłce nie tylko wzmocnią tak zwany efekt „wow”, ale także zaciekawią i zachęcą konsumentów do następnych zakupów. O jakich materiałach konkretnie mowa? Co powinniśmy dodawać do paczek w sklepie internetowym? Poznaj nasze sprawdzone propozycje!
Propozycje na dodatek do paczki w sklepie internetowym
- karta z podziękowaniem: jako sprzedawca działający w e-commerce, zawsze doceniaj fakt, że kupujący wybrał właśnie Twoją markę. Stwórz specjalną kartę, w której w kilku zdaniach podziękujesz za zaufanie. Bardzo dobrym pomysłem będzie dodanie odręcznego podpisu — jeśli własnoręczne podpisanie kartki nie jest możliwe ze względu na dużą ilość zamówień, po prostu zeskanuj swój podpis lub posłuż się pieczątką. Zadbaj również o to, żeby na kartce znalazło się logo sklepu;
- drobny upominek: polecamy postawić na element zaskoczenia. Konsument zna zawartość zamówienia — jednak z pewnością ucieszy się, gdy otwierając paczkę, odkryje coś jeszcze. Właściciele sklepów internetowych często dodają do zamówienia drobne prezenty: słodycze, np. cukierki, próbki produktów (konsument w ten sposób może lepiej poznać asortyment) lub przydatne gadżety reklamowe marki: brelok, magnes na lodówkę, notes. Równie istotne są dodatki w postaci próbek kosmetyków, gdy zamówienie dotyczyło właśnie tego obszaru. W ten sposób możemy zachęcić do zakupy kolejnych produktów;
- voucher lub spersonalizowany kod rabatowy do wykorzystania przy kolejnych zakupach: zniżka to jeden z najbardziej kuszących bodźców motywujących do ponownego odwiedzenia witryny. Z jednej strony uda nam się wywołać efekt miłej niespodzianki i wzmocnić przyjemność z otrzymanego zamówienia, a z drugiej w nienachalny sposób zachęcimy kupującego do kolejnych zakupów;
- katalog produktów: przeglądanie artykułów w sklepie elektronicznym nie sprawia trudności: zazwyczaj jest szybkie i wygodne. Nie wiemy jednak, czy internauta zapoznał się z pełną ofertą, dlatego prowadząc działalność e-commerce, warto stworzyć katalogi produktów. Będziemy dodawać je do przesyłek, więc mamy pewność, że znajdą się w rękach konsumenta, który już nam zaufał, składając zamówienie.
Unboxing w e-commerce, czyli dlaczego atrakcyjne pakowanie przesyłek ma znaczenie dla klienta?
Rozwijając działalność w e-handlu, zazwyczaj skupiamy się na zwiększaniu sprzedaży i pozyskiwaniu nowych potencjalnych nabywców. Trzeba jednak pamiętać, że każdy szczegół w procesie realizacji zamówień ma duże znaczenie: również pakowanie przesyłek. Nie wystarczy tylko odpowiednio zabezpieczyć towary przed uszkodzeniami. Spraw, aby odbiorca poczuł, że otrzymał prezent, a nie tylko swoje zakupy. W ten sposób stworzysz najskuteczniejszą reklamę swojej usługi i o to właśnie chodzi: zachwyt odbiorcy wzbudzi pozytywne skojarzenia z Twoją marką. Traktuj opakowanie zamówień jak nośnik reklamowy. Na górnej powierzchni przesyłek umieszczaj logo sklepu i zaprojektuj inne estetyczne wydruki. Na rynku znajdziesz wiele dedykowanych opakowań dla branży e-handlu, dzięki którym spersonalizujesz paczki i dostosujesz je do potrzeb nabywców.
Chcesz wyróżnić swój biznes i w zdecydowany sposób wyprzedzić konkurencję? A może zależy Ci na wysokim poziomie satysfakcji kupujących? W takim razie zapoznaj się z ofertą InPost, która jest przeznaczona dla sprzedawców internetowych. Sprawdź nasze usługi dla firm i śmiało realizuj wszystkie najważniejsze cele: marketingowe, sprzedażowe, czy wizerunkowe.