Sprzedaż towarów w internecie to złożony proces, a od jakości i tempa dostaw zależy w dużej mierze sukces Twojego e-biznesu. Gdy w Twoim magazynie brakuje miejsca na nowe produkty, a przeciążony pracą personel wpada w panikę z powodu stale rosnącej ilości zamówień, oznacza to, że masz dobrą passę! Co możesz zrobić, by utrzymać się na sprzedażowym szczycie? Rozwiązaniem jest fulfillment dla e-commerce. Z naszego artykułu dowiesz się, jak działa fulfillment i jakie przynosi korzyści inwestorom.
Outsourcing, e-commerce, fulfillment: pojęcia, które warto znać w e-biznesie
W e-commerce (branży handlu elektronicznego) bardzo popularnym rozwiązaniem jest obecnie outsourcing usług logistycznych. To delegowanie zadań zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom, które w ramach umów realizują określone cele, na przykład pomagają w prowadzeniu sklepu internetowego i obsłudze zamówień. Firmy, świadczące usługi outsourcingowe bazują na własnym zapleczu technicznym, personalnym i magazynowym. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i stawiasz pierwsze kroki w e-handlu, musisz wiedzieć, że istnieją innowacyjne rozwiązania biznesowe, takie jak fulfillment. Delegowanie usług logistycznych to świetne rozwiązanie dla sklepów internetowych, które nie posiadają swoich magazynów. W ramach fulfillmentu masz do dyspozycji dodatkowe zaplecze magazynowe, wykwalifikowanych magazynierów, którzy dbają o to, by przesyłki, zamówione w Twoim sklepie, szybko i sprawnie trafiały do klientów.
Na czym polega outsourcing usług logistycznych w e-commerce?
Fulfillment to rozwiązanie idealnie dla przedsiębiorców z branży e-commerce, którzy szybko się rozwijają, lecz nie posiadają własnych magazynów ani centrów dystrybucyjnych. Usługa polega na tym, że firma zewnętrzna kompleksowo obsługuje Twoje zamówienia i wspiera sklep internetowy w realizacji zleceń. Co to znaczy w praktyce? Zleceniobiorca dokłada wszelkich starań, by Twoi klienci możliwie jak najszybciej otrzymali zakupione produkty. W ramach outsourcingu firma zewnętrzna czuwa nad prawidłową realizacją zamówienia. Cały proces logistyczny zaczyna się już w momencie finalizacji transakcji w Twoim sklepie. Po otrzymaniu danych, dotyczących przesyłki i adresu jej dostawy, zleceniobiorca przystępuje do działania:
- wybiera, pakuje i odpowiednio zabezpiecza produkt,
- wysyła przesyłkę pod wskazany adres,
- uczestniczy w obsłudze zwrotów i reklamacjach.
Klient widzi jedynie dane Twojego sklepu i nie wie, że pomiędzy nim a Tobą, jest jeszcze trzeci podmiot. Dzięki takiej anonimowej współpracy Twój wizerunek sprzedawcy zyskuje, kupujący nie muszą się bowiem martwić o wydłużenie czasu oczekiwania na przesyłki.
Fulfillment, czyli jak powstaje przewaga konkurencyjna
Fulfillment jest rozbudowanym systemem logistycznym, stworzonym po to, by zapewnić e-sklepom przewagę konkurencyjną. To wielokrotnie testowany, sprawdzony zbiór procedur, know-how i metod rozwiązywania różnych logistycznych problemów, związanych z transportem paczek w kraju i za granicą.
Jak działa fulfillment?
W praktyce współpraca z zewnętrznym magazynem wygląda tak, że Twój partner z firmy outsourcingowej na bieżąco śledzi wszystkie nowe zamówienia. Gdy w systemie pojawia się zlecenie, magazynier niezwłocznie przystępuje do realizacji, potwierdza przyjęcie zamówienia i rozpoczyna procedurę przygotowania do wysyłki. Towar zostaje profesjonalnie zabezpieczony i spakowany, a następnie pracownicy magazynu ekspresowo adresują paczkę, kierując ją do kurierskich punktów odbioru.
Obsługa zwrotów w opcji fulfillment
W e-handlu, podobnie jak w tradycyjnych sklepach, sprzedawca ma obowiązek realizować reklamacje i zwroty towaru. Fulfillment jako gotowy pakiet rozwiązań, bardzo pomaga inwestorom w prowadzeniu sklepów internetowych – zwłaszcza w uciążliwej i czasochłonnej obsłudze zwrotów. Twój niezadowolony klient zawsze ma prawo zwrócić produkt, który nie spełnia jego oczekiwań lub ma defekt. W jaki sposób operator logistyczny może Ci pomóc w obsłudze zwrotów? Procedura nie jest skomplikowana, a zewnętrzny magazynier interweniuje w każdej kryzysowej sytuacji i udostępnia konsumentom formularze reklamacji. W magazynie reklamacje analizują specjaliści, którzy wyręczają Cię w rozmowach z klientami i odsyłają im naprawiony lub nowy produkt.
Proces logistyczny fulfillment jako działanie wszechstronne
W dużym sklepie internetowym fulfillment i wsparcie zewnętrznego operatora logistycznego czynią sprzedaż szybką i prostą. Dostawa towaru przebiega bez zakłóceń, a Ty nie musisz się martwić, skąd wziąć niestandardowe opakowania, kontakty do firm kurierskich czy formularze reklamacji. O kompleksową i stałą obsługę zamówień dba wyszkolony zespół fachowców, którzy kompetentnie i terminowo prowadzą obsługę zwrotów, a także zajmują się wysyłką towarów ze sklepów internetowych.
Kto świadczy w Polsce usługi fulfillmentu?
Wraz z dynamicznym rozwojem e-handlu w Polsce zaczęły powstawać nowe centra logistyczne, świadczące usługi fulfillmentu. Obsługa paczek dla sklepów internetowych to zadanie, które możesz obecnie zlecić zarówno krajowym, jak i zagranicznym firmom zewnętrznym, takim jak np. InPost. Wybór partnera biznesowego, któremu powierzysz wgląd w swoją ofertę i dane klientów, powinien być poprzedzony wnikliwym wywiadem i analizą kosztów stałych. Pamiętaj, że współpraca z dużymi korporacjami i korzystanie z cudzych magazynów logistycznych to opcja wyłącznie dla tych e-sklepów, które notują duży i stały wzrost sprzedaży. Czy rozwiązanie to jest korzystne dla sklepu internetowego, działającego od jednego sezonu do drugiego? To już kwestia Twojej indywidualnej oceny.
Proces realizacji zamówienia w opcji fulfillment
Na czym polega magazynowanie towarów w formule fulfillment? Współpraca z firmą outsourcingową rozpoczyna się w momencie podpisania stosownej umowy i zintegrowania Twojego e-sklepu z oprogramowaniem zewnętrznym. Gdy oba systemy są już połączone i po przeprowadzeniu testów okaże się, że wszystko działa poprawnie, możesz zapomnieć o kwestiach logistycznych. Firma dystrybucyjna w całości przejmuje rolę magazyniera i dostawcy, a Ty w spokoju skupiasz się na marketingu oraz sprzedaży. Proces realizacji każdego zamówienia jest po stronie Twojego zleceniobiorcy. W wewnętrznym systemie na bieżąco monitorujesz stan swojego magazynu i kontrolujesz statusy przesyłek, które Twój partner wysyła na bieżąco przy współpracy z firmami kurierskimi.
Prowadzenie e-sklepu bez własnego magazynu w fullfillment
Idea fulfillmentu powstała wraz z rozwojem e-commerce i rosnącym zapotrzebowaniem małych i średnich firm na powierzchnie magazynowe i wsparcie logistyczne. Właściciele sklepów internetowych nie muszą już mieć własnych powierzchni magazynowych. Nie wydają majątku na budowę, wyposażenie i utrzymanie obiektu, nie zajmują się rekrutacją pracowników, szkoleniami personelu czy formalnościami, związanymi z zatrudnianiem ludzi.
Obsługa paczek dla sklepów internetowych
Obecnie wiele nowoczesnych e-sklepów przynosi wysokie zyski, mimo iż mają zewnętrzne magazyny, ulokowane w odległych zakątkach świata. Obsługa zamówień w sklepie internetowym nie wygląda więc tak samo, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych sklepów, które bez zaplecza i własnego magazynu nie mogłyby funkcjonować. Musisz też wiedzieć, że magazynowanie towaru w opcji fulfillment nie jest tym samym, co dzierżawa powierzchni magazynowych. To bardziej zaawansowana forma współpracy biznesowej, w której zyskujesz magazyn wraz z personelem, maszynami i know-how, dzięki którym zyskujesz konkurencyjną przewagę w realizacji zamówień.
Dlaczego warto korzystać z opcji fulfillment?
Podczas zakładania sklepu internetowego zdarza się, że inwestorzy rozważają opcję fulfillmentu. Przedsiębiorcy zastanawiają się, jakie są główne zalety tego rozwiązania. Gdy masz do dyspozycji zewnętrzne centrum logistyczne, możesz osiągnąć wiele korzyści:
- oszczędzasz swój budżet – nie płacisz za wynajem lokalu, budowę nowego obiektu, wynagrodzenia, ubezpieczenia, wyposażenie magazynu,
- oszczędzasz czas – nie zajmujesz się wysyłką zamówień, możesz się spokojnie skoncentrować na rozwijaniu biznesu,
- Twoi klienci szybko otrzymują zamówiony produkt i wystawiają Ci pozytywne oceny za ekspresową wysyłkę towaru,
- masz pełną kontrolę nad stanem swojego magazynu, widzisz zamówienia złożone i zrealizowane i jesteś w stanie zorganizować dostawy przed sezonem.
Własny magazyn czy fulfillment?
Fulfillment to model biznesowy, który sprawdza się w przypadku rozwiniętych, prężnie działających sklepów, mających stałą, regularną sprzedaż. Czy to rozwiązanie warto stosować w przypadku małego, początkującego e-sklepu? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, wszystko bowiem zależy od tego, w jakiej branży działa sklep, jakie ma koszty zmienne, stałe i perspektywy rozwoju. Jeśli oferujesz produkty, na które jest obecnie duży popyt, a konkurencję masz niewielką, istnieje duże prawdopodobieństwo, że fulfillment pozwoli Ci osiągnąć szybki zysk.
Podsumowanie
Jako początkujący właściciel sklepu internetowego dokonaj skrupulatnej analizy SWOT i skalkuluj koszty, związane z obsługą zewnętrznej firmy outsourcingowej. Jeżeli tempo obsługi i wysyłania zamówień w Twoim sklepie nie zadowala ani Ciebie, ani Twoich klientów, poszukaj wsparcia u specjalistów e-commerce i rozważ fulfillment.