Każdego dnia na świecie powstają tysiące ton odpadów, z których tylko nieznaczna część jest ponownie wykorzystywana w procesie recyklingu. Co zrobić, by ograniczyć ilość zanieczyszczeń i jak ukształtować nowe, proekologiczne decyzje zakupowe i nawyki konsumenckie? Odpowiedzi na to pytanie szukają między innymi przedsiębiorcy z branży e-commerce, którzy stale wprowadzają nowe, ekologiczne rozwiązania. O jakich pomysłach mowa? Oto lista najważniejszych zmian w e-handlu.
Zrównoważony rozwój w e-commerce
W świecie biznesu funkcjonuje obecnie bardzo modne hasło: rozwój zrównoważony. Innymi słowy, chodzi o rozwijanie firmy w taki sposób, by zachować dobrostan ziemi i nie szkodzić środowisku naturalnemu. Od jakości ekosystemu, który zostawia jedno pokolenie, zależy bowiem przyszłość następnych pokoleń. Należy więc inwestować w produkty ekologiczne i technologie przyjazne środowisku. Podmioty, działające w branży e-handlu, aktywnie promują poszerzanie świadomości ekologicznej konsumentów na podstawie zasady zrównoważonego rozwoju. Właściciele e-sklepów coraz częściej poszukują rozwiązań energooszczędnych, ekologicznych, dzięki którym zmniejsza się ilość odpadów oraz energii, potrzebnej w procesie produkcji i sprzedaży.
Ochrony środowiska w e-commerce: największe wyzwania
Branża e-commerce stale poszukuje nowych, wizjonerskich, proekologicznych pomysłów. Największe wyzwania, z którymi mierzą się obecnie właściciele e-sklepów i inne podmioty, związane z e-handlem, to między innymi:
- ograniczenie ilości odpadów,
- mniejsze zużycie energii i paliw kopalnych (ropa, gaz ziemny),
- zmniejszenie ilości spalin, które wywołują efekt cieplarniany,
- wprowadzenie racjonalnej gospodarki zasobami odnawialnymi (drzewa, powietrze, woda, ziemia).
Ochrona środowiska w branży e-commerce to bardzo szerokie zagadnienie, a firmy mają duże pole do popisu w zakresie innowacji. Od jakości zrównoważonych rozwiązań zależy znacznie więcej, niż jedynie wizerunek e-sklepu – to bardzo ważne i potrzebne działania, dzięki którym ludzkość daje sobie szansę na przetrwanie.
Działania proekologiczne w e-sklepach
Działania, związane z ochroną środowiska, są w e-sklepach kompleksowe i wielowymiarowe. Obejmują one zarówno procesy produkcyjne, jak i logistyczne, użyte materiały, technologie pakowania oraz metody wysyłki zamówionych produktów. To właśnie sklepy internetowe inicjują nowe działania i wdrażają różne przyjazne środowisku rozwiązania, z których korzystają też ich klienci. O jakich działaniach mowa? Chodzi o:
- wprowadzenie do e-sklepu ekologicznych opakowań i wypełnień do przesyłek,
- świadome kreowanie oferty produktowej, opartej o atestowane, wysokiej jakości surowce,
- promowanie idei recyklingu i bycia eko,
- kształtowanie nowych, świadomych postaw konsumenckich (zero waste).
Współczesny, ekologiczny e-commerce to wiele kreatywnych rozwiązań, które zrewolucjonizowały wybory konsumenckie. Sprzedawcy ze sklepów internetowych oferują dziś opakowania ekologiczne i produkty dla domu lub firmy, wykonane z bezpiecznych, odnawialnych materiałów.
Ekologiczne opakowania zamiast plastiku
W co zapakować przesyłkę? Właściciele e-sklepów szukają obecnie alternatywnych metod, które mogłyby zastąpić folie typu stretch, foliopaki i plastikowe opakowania, owijane taśmą klejącą z tworzywa sztucznego. Są to bowiem materiały szkodliwe i często – trujące. Potrzebują one setki lat, by ulec biodegradacji, czyli naturalnemu rozkładowi w glebie.
Opakowania z recyklingu
Już od kilku lat dużą popularnością wśród właścicieli e-sklepów cieszą się ekologiczne opakowania kartonowe, pochodzące z recyklingu. Inne, modne i lubiane przez klientów eko-materiały do pakowania paczek to również:
- papier ekologiczny z odzysku (charakterystyczny, szary lub brązowy papier),
- torby papierowe,
- bio-pojemniki,
- biodegradowalne foliopaki.
W branży e-commerce wracają do łask tradycyjne kleje do pakowania, a także jutowe i bawełniane sznurki, którymi paczki są przewiązywane. Eko papier, sprzedawany w rolkach, pochodzący z recyklingu, z powodzeniem zastępuje czarną folię. Po odebraniu paczki konsumenci segregują papier, który następnie zostaje ponownie poddawany obróbce. Dzięki wykorzystaniu odnawialnego surowca, jakim jest makulatura, zmniejsza się potrzeba wycinania drzew, ponieważ to z nich pozyskiwana jest celuloza, niezbędna do produkcji papieru.
Ekologiczny e-commerce: co zamiast plastikowych wypełniaczy?
Na czym obecnie polega ekologiczne pakowanie paczek? Chodzi o to, by zamienić tworzywa sztuczne, takie jak: styropian, gąbki, pianki, folie bąbelkowe i plastikowe, powietrzne poduszki innymi, w 100% naturalnymi, ulegającymi rozkładowi wypełniaczami. Mogą to być na przykład:
- papier makulaturowy (w rolce, wiórkach, owijakach),
- wełna drzewna,
- ekologiczne wypełniacze z włókien roślinnych (imitują styropian).
Wielofunkcyjny, ekologiczny papier do pakowania
W ostatnich latach szary papier, pochodzący z odzysku, stał się bardzo popularnym zamiennikiem folii bąbelkowych i pianek, stosowanych do wypełnienia paczek. Papier jest sprzedawany zarówno w rolce, jak i w formie tekturowych, miękkich wiórek. Można go zatem wykorzystać do owijania kartonów i do zabezpieczenia przedmiotów, znajdujących się wewnątrz pudełka. Lekki, giętki, plastyczny papier łatwo daje się zgnieść i szczelnie owija różne delikatne przedmioty, chronią je przed stłuczeniem. Papier to surowiec odnawialny. Można go wielokrotnie poddawać recyklingowi i przetwarzać na torebki, papier toaletowy, ręczniki kuchenne i wiele innych, potrzebnych na co dzień przedmiotów. Jest to również materiał w pełni biodegradowalny – rozkłada się w ziemi niecałe 6 miesięcy (dla porównania: czas rozkładu plastiku to nawet 500 lat!).
Promowanie ekologicznych produktów
Kolejnym, bardzo popularnym, proekologicznym rozwiązaniem w branży e-handlu jest promowanie naturalnych produktów. Są to zarówno ekologiczne wyroby spożywcze, jak i tekstylia, środki czystości, odzież, a nawet materiały budowlane ze świadectwem jakości. Warto wiedzieć, że napis EKO na etykiecie nie jest nic nieznaczącym hasłem marketingowym. To dowód na to, że asortyment pochodzi od sprawdzonych dostawców i ma stosowne certyfikaty, potwierdzające jego pochodzenie. E-sklepy, zajmujące się sprzedażą i promowaniem ekologicznych produktów poprzez cykliczne newslettery, e-booki i eventy dążą też do tego, by konsumenci mieli okazję poznać i zrozumieć idee zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Takie wielotorowe działania promocyjne przyczyniają się do powstawania silnych, rozpoznawalnych marek, działających na rzecz środowiska naturalnego.
Moda na recykling, rękodzieło i DIY
DIY to skrót od angielskich słów: Do It Yourself, czyli: zrób to sam. W internecie można znaleźć dziesiątki e-sklepów, których oferta skierowana jest do konsumentów, otwartych na ekologiczne rozwiązania i poszukujących kreatywnych form spędzania wolnego czasu. Wiele nowoczesnych sklepów internetowych, ukierunkowanych na ochronę środowiska, oferuje sprzedaż różnego rodzaju akcesoriów kreatywnych na zamówienie: złączek, klejów, sznurków czy narzędzi, potrzebnych do obróbki przedmiotów z odzysku. Amatorzy eko-designu mogą też na bieżąco śledzić wpisy na blogach e-sklepów, poświęcone tematyce DIY. W e-handlu moda na recykling trwa w najlepsze. Klienci, którzy nie mają czasu na to, by w domowym zaciszu stworzyć własne, ekologiczne dekoracje lub meble, chętnie korzystają z gotowych rozwiązań: eko towarów, rękodzielniczych wyrobów i gadżetów, wytwarzanych z odpadków. Z myślą o świadomych konsumentach powstały też sklepy i aplikacje zakupowe typu: Vinted, Allegro czy OLX. Za ich pośrednictwem można szybko znaleźć i kupić używane ubrania, meble lub inne przedmioty codziennego użytku.
Ekologiczna edukacja klientów
Bardzo ważną rolę we współczesnym, proekologicznym e-handlu odgrywa edukacja klienta. Coraz więcej e-sklepów informuje konsumentów, dlaczego wprowadzają ekologiczne rozwiązania i jakie one dają korzyści. Wzrastająca świadomość ekologiczna klientów to efekt wieloletnich wysiłków właścicieli e-sklepów, którzy stosują różne strategie komunikacji, na przykład:
- w mailach do odbiorców umieszczają prośby w stylu: dbaj o środowisko, oszczędzaj kartki, nie drukuj, jeśli nie musisz,
- wysyłają klientom dokumenty zakupu wyłącznie drogą elektroniczną,
- zachęcają klienta do składania kompleksowych zamówień, dzięki czemu produkty można wysłać w jednej paczce,
- poświęcają dużo czasu na stworzenie precyzyjnej specyfikacji produktów i na komunikację z klientem na etapie składania zamówienia, by zminimalizować prawdopodobieństwo zwrotu towaru.
Dzięki ekologicznym rozwiązaniom, stosowanym w branży e-commerce, w Polsce rośnie liczba świadomych konsumentów, którzy zwracają uwagę na detale, takie jak: opakowanie, w którym sprzedawca umieszcza produkt, czy rodzaj wypełnienia wnętrza paczki.
Eko-transport w e-handlu
Każdego dnia na świecie firmy kurierskie dostarczają klientom miliony paczek i generują ogromne ilości lotnych zanieczyszczeń. Wizjonerzy branży e-commerce znaleźli kilka ekologicznych rozwiązań, dzięki którym zmniejsza się ilość spalin. W transporcie coraz większą rolę odgrywają samochody i hulajnogi elektryczne, w większych aglomeracjach do łask wracają miejskie rowery, którymi poruszają się dostawcy i kurierzy.
Ekologiczne dostawy – Paczkomaty InPost
Niewątpliwie jednym z największych osiągnięć nowoczesnego e-commerce są Paczkomaty InPost. Ogólnodostępne, rozsiane po całym kraju Paczkomaty zaczynają zastępować tradycyjne placówki pocztowe, do których klienci nierzadko musieli dojeżdżać kilka, lub nawet kilkadziesiąt kilometrów, tracąc paliwo, pieniądze i czas. Przesyłki są dostarczane do Paczkomatów zbiorczo, co również przyczynia się do zmniejszenia ilości spalin.